Kuka oli Merzekovski, venäläinen kirjailija, ilm. tolstoin ja dostojevskin jälkeen. Kirjoitti mm. kristus ja antikristus, jumalten ylösnousemus, julianusluopio…

Kysytty

Kuka oli Merzekovski, venäläinen kirjailija, ilm. tolstoin ja dostojevskin jälkeen. Kirjoitti mm. kristus ja antikristus, jumalten ylösnousemus, julianusluopio... jne.. Voinko saada kirjaluttelon ja taustatietoa kirjailijasta? kiitos! mistä kyseisen herran teoksia voisi ostaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Dmitri Merezkovski (Pietari 1865-Pariisi 1941) oli venäläinen kirjailija ja filosofi, symbolisti. Hän matkusteli kulttuuriopintojensa vuoksi Euroopassa, erityisesti Italiassa. Muutti 1905 Pariisiin, mutta palasi 1912 Venäjälle, josta muutti vallankumouksen vastustajana takaisin Pariisiin 1919. M. tuli tunnetuksi romaanikirjailijana. Historiallisissa romaaneissaan hän yhdistää laajan oppineisuutensa mystiseen maailmankatsomukseen. Häntä kiinnosti Kristuksen ja antikristuksen taistelu venäläisen ihmisen sielusta. Samoja ongelmia käsittelevät hänen kriittiset ja filosofiset kirjoitelmansa.
Hänen pääteoksiaan on romaanitrilogia Kristus ja Antikristus, jonka osia ovat Jumalten kuolena (1894) Ylösnousseet jumalat (1901) ja Antikristus (1902).
Muita teoksia esseekokoelmat O pritsinah upada i o novyh tetsenijah sovremennoi russkoi literatury (1893), Vetsnyje sputniki (1896) Tolstoi i Dostojevski (1901) ja Gogol i tsjort (1905) näytelmä Smert Pavla (1908), romaanit Aleksandr I (1911), Tsetyrnadtsatoje dekabrja (1920), Messija (1925) ja Smert i voskresenije (1935).
Lähde: Otavan kirjallisuustieto