Kuka mahtaa ottaa vastaan kaiken maailman kolikoita, joita on kertynyt kotimme nurkkiin? Osa on jo niin vanhoja, ettei niillä ole käyttöarvoa (esim. Hollannin…

Kysytty

Hei!

Kuka mahtaa ottaa vastaan kaiken maailman kolikoita, joita on kertynyt kotimme nurkkiin? Osa on jo niin vanhoja, ettei niillä ole käyttöarvoa (esim. Hollannin guldeneita ym.), osasta emme tiedä (esim. vanhat dollarin setelit).

Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen pankki lunastaa vain markkoja (ja niitäkin vain 29.2.2012 asti). Suomen pankin kirjastosta arveltiin, että asiaa voisi kysyä FOREXilta: http://www.forex.fi/

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Rahojen mahdollista numismaattista arvoa voi tiedustella alan liikkeistä, joita on ympäri Suomea. Raha-ja postimerkkiliikkeistä siis. Tällöin kelpaavat ehjät ja kulumattomat rahat.

Tarpeettomasta valuutasta voi toisinaan päästä eroon aika oudoissakin paikoissa, mm. Tukholman Arlandan lentokentällä on matalalla jalustalla muovikupu, jossa on päällä kolo. Siitä saa pudottaa tarpeettomat rahansa.
Oletan, että hommaa ylläpitää jokin hyväntekeväisyysjärjestö, joka valikoi hyödynnettävät rahat käyttöönsä.
Ruotsalaisista kolikoista kannattaa tiedustella sikäläisistä pankeista. Jotkut pois käytöstä jäävät/jääneet kolikot ovat arvokkaita pelkästään sisältämänsä lejeeringin vuoksi.