Otsikko
Kuinkahan pitkä mies Urho K. Kekkonen oli?

Kysytty

Kuinkahan pitkä mies Urho K. Kekkonen oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjaston materiaalista vastausta ei löytynyt, mutta Urho Kekkosen museosta kerrottiin, että Urho Kekkosen pituus oli n. 181,5 cm. Joskus hänen pituudekseen oli arveltu 183-184, mutta siinä on muutama sentti liikaa.

44 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kekkonen oli erittäin pitkä mies aikansa miehiin, ja varsinkin aikansa poliitikkoihin ja diplomaatteihin, verrattuna - ja kaiken lisäksi Suomen televisio filmasi häntä aina siten ja sellaisista kuvakulmista, että hän näytti vielä omaa pituuttaankin (n. 182 cm.) pidemmältä.

Kekkonen oli kuitenkin noin viisi senttimetriä marsalkka Mannerheimia lyhyempi. Mutta pitää muistaa, että Mannerhein oli aikansa miehiin verrattuna jättiläinen tai oikeammin toteemipaalu.

Esimerkiksi vuoden 1930 tilasto osoittaa, että suomalaisten miesten keskipituus oli noin 165 senttimetriä, ja koska tämä tilasto ei juurikaan poikennut silloisesta eurooppalaisesta keskimittatilastosta, on helppo sanoa, että Kekkonen olii aikanaan erittäin pitkä mies (jopa ilman kameratekniikkaa).

Urho Kekkonen -museo ilmoittaa presidentti Kekkosen pituudeksi noin 181,5 senttimetriä, mutta kyseinen tulos on saatu Urhon ollessa jo eläkeiässä, joten voimme hyvin kuvitella hänen olleen nuoruudessaan vähintään 182 senttimetrin pituinen mies. Siis hyvin pitkä mies aikalaistensa joukossa.

Eli nykyään n. 2m eli ei hirveän pitkä.