Onko presidentti Urho kekkonen vieraillut Oulaisissa?

Kysytty

Onko presidentti Urho kekkonen vieraillut Oulaisissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otimme yhteyttä Urho Kekkosen arkistoon http://www.ukk-arkisto.fi/

Urho Kekkosen Arkiston tutkija ehdottaa yhteyden ottoa Kalevan arkistoon (08) 5377 111 / vaihde), koska siellä luultavasti tiedetään alueen tapahtumista.Hän ehdottaa myös yhteydenottoa myös Kansallisarkistoon, jonne on todennäköisesti siirretty presidentin adjutanttien Kekkosen maakuntamatkoista kertova arkisto (yhteyshenkilö kauko.rumpunen@narc.fi). Tutkija uskoo, että Kekkonen on vieraillut Oulaisissa pääministeriaikojen puhujamatkoilla.

Arkiston tietojen mukaan Kekkonen sai postia Oulaisista esim. 75- ja 80-vuotisjuhliensa tiimoilta. Merijärven ala-aste sekä Oulaisten kauppaoppilaitos muistivat tasavallan presidenttiä piirustuksin ja kortein. Arkiston tietojen mukaan Kekkonen kävi naapurikunnassa Pyhäjoella 25.11.1957, jolloin pohdittiin kuivaustöitä. Paikalla oli Oulaisten edustaja, mutta Oulaisissa ei ainakaan virallisen ohjelman puitteissa käyty.

Lisävinkiksi: Urho Kekkosen kirjallisesta toiminnasta on Kansalliskirjaston tietokanta https://www.doria.fi/handle/10024/7353