Kumpi kuormittaa enemmän yksittäistä veronmaksajaa, kuningashuone britanniassa vai presidentti-instituutio suomessa?

Kysytty

Kumpi kuormittaa enemmän yksittäistä veronmaksajaa, kuningashuone britanniassa vai presidentti-instituutio suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Britannian kruunupäät näyttäisivät vievän kokonaissummassa voiton, mitä tulee veronmaksajien rahojen käytön määrään. Asia on monimutkaisempi, kun lasketaan kulut per asukas tai otetaan huomioon kuningattaren ja kuningasperheen omat sijoitukset ja muut tulonlähteet, joista osa kustannuksista ja ylläpidosta katetaan. Silloin näyttäisi siltä, että presidentti-instituutio vaikuttaisi yksittäiseen veronmaksajaan raskaammin.

Yle.fi:n vanhassa uutisessa (Gertsch 2012) sanotaan Suomen tasavallan presidentin kuluista näin: ”Yhteensä koko presidentti-instituutiolle on tämän vuoden [2012] budjetissa varattu 19,3 miljoonaa euroa. Viime vuodelle budjetoitiin 21,8 miljoonaa. Tuolloin presidentinlinnan peruskorjaustöihin tarvittiin tätä vuotta enemmän määrärahoja. Karkeasti laskettuna presidentti-instituution hinnaksi tulee vajaat neljä euroa vuodessa jokaista suomalaista kohti.”

Toisessa Yle.fi:n uutisessa (Nurminen 2019) puolestaan kerrotaan, että ”Brittiveronmaksajat maksoivat viime vuonna [2018] peräti 41 prosenttia enemmän maan kuninkaallisen hovin kuluja kuin edellisenä budjettivuotena. Yhteensä monarkia maksoi briteille 67 miljoonaa puntaa eli noin 75 miljoonaa euroa.”

Ilta-Sanomien uutisessa (Kauppinen 2018) asiaa täsmennetään: "Tilivuonna 2016–2017 kuningattaren saama hallitsijaraha kustansi veronmaksajille 65 penniä (noin 0,75 senttiä), hovin sivuilla kerrotaan. Kaikkia monarkian aiheuttamia kuluja ei kuitenkaan kerrota julkisuuteen. Britannian hallituksen sivuilla todetaan, että esimerkiksi kuninkaallisten turvallisuuteen liittyviä kuluja ei kommentoida julkisuudessa. Tasavallan puolesta kampanjoiva Republic laski viime vuonna, että monarkia maksaisi todellisuudessa lähemmäs 345 miljoonaa puntaa (noin 390 miljoonaa euroa). Raportista kertoneen The Guardianin mukaan Republicin arvioon oli laskettu mukaan turvallisuuskulut. Lukua ei kuitenkaan voi varmistaa, sillä kyse on vain arviosta."

Lisää Suomen tasavallan presidentin palkkiosta ja eläkkeestä voit lukea presidentin kanslian sivuilta https://www.presidentti.fi/presidentin-toimi/palkkio-ja-elake/.

Lähteet:

Gertsch (2012) Presidentti-instituutio neljällä eurolla. Yle.fi. 6.2.2012. Päivitetty 9.6.2012 08:03. https://yle.fi/uutiset/3-5054766. (Viitattu 26.10.2021)

Kauppinen I (2018) Brittikuninkaalliset viettävät satumaista luksuselämää – näin he tienaavat rahaa: kuningattaren sijoituksista nousi kohu. IS 14.5.2018. https://www.is.fi/kuninkaalliset/art-2000005680027.html. (Viitattu 26.10.2021)

Nurminen J (2019) Brittihovin kulut kasvoivat vuodessa 41 prosenttia – kuninkaallinen loisto maksaa 75 miljoonaa euroa. Yle.fi. 25.6.2019. https://yle.fi/uutiset/3-10846471. (Viitattu 26.10.2021)