Mikä oli Urho Kekkosen mielimusiikkia?

Kysytty

Mikä oli Urho Kekkosen mielimusiikkia?

Vastaus

Vastattu

Musiikki ei vaikuta olleen kovin keskeisessä osassa Urho Kekkosen kulttuuriharrastusten joukossa. Esa Seppäsen toimittama Kekkosen yksityiselämää valaiseva kirja Kuka Kekkonen? kertoo seuraavaa: "Presidentti kävi paljon teatterissa. Hän piti niin pienistä teattereista kuin suurista laitosteattereistakin -- . Hyvin usein presidentti kävi myös balettiesityksissä, joskus joissakin konserteissakin." [kursiivi lisätty]

Kekkosen lyhentämättöminä julkaistut päiväkirjat vahvistavat mielikuvaa siitä, ettei hän ollut musiikkimiehiä: musiikkia sivuavia merkintöjä päiväkirjoista löytyy hyvin vähän ja näistäkin vain aniharva sisältää viittauksia Kekkosen mieltymyksiin. Tässä haaviin tarttuneita poimintoja:

"27.7.1975 -- Sitten koneella Savonlinnaan, jossa Sallisen Ratsumies-ooppera. Loistoesitys."

"Uusi Maailma 12.9.1978: (Leike Arja Saijonmaan Theodorakis-konsertista, missä myös tasavallan presidentin kerrotaan olleen läsnä.)"

"12.7.1979 Olin Savonlinnassa Don Carlosin suomenkielisessä ensi-illassa. Martti Talvela Don Carlosina. Kyllä M. T. on suurmestariluokkaa."

Tämän perusteella Kekkonen vaikuttaa olleen kiinnostunut oopperasta, mikä voi kuitenkin  – baletin lailla –  olla selitettävissä pikemminkin hänen teatteriharrastuksellaan kuin varsinaisella innostuksella musiikkia kohtaan.