Otsikko
Kuinka usein kirjastoista katoaa teoksia? Ovatko kadonneet teokset useammin uusia vai vanhoja teoksia?

Kysytty

Hei, kuinka usein kirjastoista katoaa teoksia? Ovatko kadonneet teokset useammin uusia vai vanhoja teoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näppituntumalta ja kokemuksesta (15 vuotta) Helmet-kirjastoissa työskennelleenä voisin sanoa, että yhdestä kirjastosta saattaa "kadota" lähes joka päivä joitakin niteitä, niin uusia kuin vanhempiakin. Kun teos ei ole omalla hyllypaikallaan eikä sitä löydy muista ns. loogisista paikoista, se joudutaan merkitsemään kadonneeksi. Nide kuitenkin saattaa löytyä myöhemmin esimerkiksi inventoinnin yhteydessä. Kysyin Helmet-kirjaston järjestelmänvalvojaltamme arviota kadonneiden niteiden määrästä vuosittaisessa tietueiden poisto-operaatiossa. Hänen mukaansa poistotilastoja tehdään, mutta niistä ei selviä poiston syy tai teoksen ikä.