Otsikko
Kuinka suosittua syötävää makkara on Japanissa?

Kysytty

Kuinka suosittua syötävää makkara on Japanissa?

Vastaus

Vastattu

Japanissa syödään tuntuvasti vähemmän lihaa kuin länsimaissa, joten jo sen perusteella makkaran ei olettaisi nauttivan siellä kovin suurta suosiota. Japanilaiset syövät lihaa vuodessa noin 45 kg henkeä kohti. Suomessa vastaava luku on noin 80 kiloa, Yhdysvalloissa yli 100. "Kala on Japanin lihaa", huomauttaakin Naomi Moriyama maan ruokakulttuuria esittelevässä kirjassaan Japanilaiset eivät vanhene, eivätkä liho. Lihansyönti on kuitenkin yleistynyt 1900-luvun jälkipuoliskolta lähtien ja lännestä omaksutut vaikutteet amerikkalaismallisine pikaruokineen ovat jossakin määrin uudistaneet japanilaisten ravitsemustottumuksia.

Makkara ei kuitenkaan ainakaan kirjallisuuden perusteella vaikuta kaikkein menestyksekkäimmältä kulinaariselta vierasruokalajilta japanilaisessa keittiössä. Tutkailin koko joukon japanilaista ruokakulttuuria käsitteleviä kirjoja, ja ainoa käsiini päätynyt teos, jossa makkara ylipäänsä mainittiin, oli suomalaisen kirjoittajan työtä. Pitkään maassa asuneen ja työskennelleen Hannu Kärkkäisen Tikut ristissä : matkoja japanilaisiin keittiöihin sisältää lyhyen kuvauksen perinteisestä japanilaisesta "nakkikioskista" ja siellä kaupiteltavasta "odenista". Odenin pohjana on liemi, jossa on konbu-merilevän makua ja muita mausteita. Tässä kasvisliemessä haudutetaan "kalapullat, kasvikset, munat, makkarat ja monet muut pikkusyötävät". Kärkkäisen kuvauksen perusteella makkara vaikuttaisi olevan japanilaisille vain yksi pikkusyötävä muiden joukossa eikä sekään selviä hänen listaamiensa tavallisimpien oden-ainesten joukkoon.

Tilastoja:
Meat consumption: everyday food and luxury good | Heinrich Böll Stiftung | Brussels office - European Union (boell.org)
Lihankulutus Suomessa - Lihatiedotus