Kuinka paljon ulkomaisissa keskusteluohjelmissa on vieraita enimmillään (paneelikeskusteluissa)? (Amerikkalaisissa, ranskalaisissa ohjelmissa kuten HardTalk..)…

Kysytty

Kuinka paljon ulkomaisissa keskusteluohjelmissa on vieraita enimmillään (paneelikeskusteluissa)? (Amerikkalaisissa, ranskalaisissa ohjelmissa kuten HardTalk..) Eli siis vierailla tarkoitan niitä jotka ovat haastateltavana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraa vastausta on vaikea saada muuten kuin kysymällä asiaa suoraan esimerkiksi sähköpostitse eri televisio-ohjelmayhtiöistä. Esimerkiksi BBC:n "HardTalk"-ohjelman tuotantotiimistä kerrottiin meille, että heillä on yhdessä keskustelussa maksimissaan 4 osallistujaa juontajan lisäksi. Heidän mukaansa tämäkin on jo liikaa.

Television keskusteluohjelmista on tehty myös tieteellisiä tutkimuksia, joista on julkaistu artikkeleita journalistiikan, mediatutkimuksen ja kulttuurintutkimuksen alojen lehdissä sekä artikkelikokoelmissa. Alla mainitusta kirjasta ja artikkeleista voi löytyä tietoa eri tyyppisten keskusteluohjelmien tavallisista osallistujamääristä. Viitteet on saatu ARTO-tietokannasta hakusanalla "keskusteluohjelmat" sekä EBSCO Master File Premier -tietokannasta asiasanoilla "talk shows" ja "television".

Pirkko Nuolijärvi ja Liisa Tiittula: Televisiokeskustelun näyttämöllä : televisioinstitutionaalisuus suomalaisessa ja saksalaisessa keskustelukulttuurissa. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000.
- vertailee suomalaisia ja saksalaisia television keskusteluohjelmia

Aslama, Minna: Veteen piirretty viiva? : näkökulma television keskusteluohjelmien kirjoon. Julkaisussa: Talous ja kieli III : seminaari 9.-10.5.1996 Helsingin kauppakorkeakoulu . - Helsinki : Helsingin kauppakorkeakoulu, 1999 (Helsingin kauppakorkeakoulun julkaisuja. B 0356-889X; 17) . - ISBN 951-791-374-5 , s. 167-176.
Tiivistelmä: Artikkeli tarkastelee television keskusteluohjelmien lajityyppejä ja niiden rajankäyntiä. Milloin keskusteluohjelma muuttuu talk show-formaattiin kuuluvaksi ohjelmatyypiksi? Kirjoittaja analysoi eri puheohjelmien piirteitä televisiossa.

Mazdon, Lucy: "The television talk-show in France: Constructing audiences, constructing
identities." French Cultural Studies; Feb99, Vol. 10 Issue 28, p52, 15p. ISSN: 0957-1558.
Abstract: Studies changes in television talk shows in France, since the 1980s. Periods of development of the television genre; Shifts in talk-show content, form and participation; Involvement of spectators in talk-shows; Forms of participation; Changes in audience constructions
and identities; Tension in the relationship between talk-shows and their audiences.

Rose, Brian: "TV Genres Re-Viewed." Journal of Popular Film & Television; Spring2003, Vol. 31 Issue 1, p2,
3p. ISSN:0195-6051
Abstract:
Introduces a series of articles about television genres and television programming in the U.S. and Great Britain, including television talk shows in the U.S.