Otsikko
Kuinka paljon Suomessa on työpaikkoja, joita voi tehdä etätyönä? Entä kuinka paljon Suomessa tehdään päivävuoroja tai muita vuorotöitä (ilta- ja yövuoroja)

Kysytty

Kuinka paljon Suomessa on työpaikkoja, joita voi tehdä etätyönä? Entä kuinka paljon Suomessa tehdään päivävuoroja tai muita vuorotöitä (ilta- ja yövuoroja)

Vastaus

Vastattu

Hei,

Markkinatutkimusyritys Kantarin mukaan (https://www.kantar.fi/uutiset/koronaviruksen-vaikutukset-kansalaisten-a…) korona vaikutti etätöihin seuraavasti. "Etenkin johtajat ja ylemmät toimihenkilöt työskentelevät tällä hetkellä kotoaan käsin. Heistä 63 prosenttia kertoi tekevänsä työnsä etänä. Alemmista toimihenkilöistä niin tekee selvästi harvempi (37 %). Työntekijöistä vain 18 prosenttia on etätyössä."

Tästä ei tosin käy ilmi, kuinka iso osa niistä, jotka voivat tehdä etätöitä, olivat lomautettuina tai muusta syystä eivät työskennelleet etänä työpanoksen tarpeen pienenemisen takia. Tilastointia hankaloittaa myös se, että suurin osa etätyöstä on osittaista, jolloin etätyön osuus voi vaihdella runsaastikin.

Tilastokeskuksen mukaan neljäsosa työssäkäyvistä teki vuorotyötä tai heidän työaikansa oli epäsäännöllistä. Tuoreempana lukuna mainitaan 28% (http://www.etatyopaiva.fi/fi/faktaa).

Tarkempaa tilastotietoa saataneen koronan jälkeisen työelämän normalisoitumisen jälkeen, koska nyt on saatu runsaasti pakonkin edessä kokemuksia etätyön toimivuudesta ja sopivuudesta eri työtehtäviin.

Tilastokeskuksesta voi kysyä, löytyykö heiltä tarkempaa tietoa etenkin tuosta etätyöpotentiaalista.