Kuinka monta sukupuolenvaihdosleikkausta Suomessa tehdään vuosittain kirurgisesti Helsingin ja Tampereen yliopistosairaaloissa? Kuinka paljon tehdään…

Kysytty

Hei.

Kuinka monta sukupuolenvaihdosleikkausta Suomessa tehdään vuosittain kirurgisesti Helsingin ja Tampereen yliopistosairaaloissa?

Kuinka paljon tehdään korjauksia takaisin, ts. kuinka moni katuu kirurgista sukupuolenvaihdostaan ja haluaa takaisin syntymässään saadun sukupuolen?

Kuinka paljon Suomessa voidaan arvioida syntyvän lapsia, joiden biologista sukupuolta ei voida määrittää?

Toivoisin todenmukaista tilastoa esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden ajalta.

Kiitos paljon vastauksistanne.

Vastaus

Vastattu

Tarkkoja vastauksia kysymyksiisi sukupuolenkorjausleikkauksista ei löytynyt valmiina verkosta. Ylellä on pari artikkelia, joista löytyy tietoja sukupuolenkorjausleikkausten määristä. Artikkelissa “Seksuaalinen nautinto säilyy” – Pääsimme ensimmäisinä Suomessa kuvaamaan sukupuolenkorjausleikkausta (26.2.2018) kerrotaan, että vuonna 2003 Suomessa tehtiin kymmenen sukupuolenkorjausleikkausta, kun nykyään vuodessa tehdään 60 leikkausta. Artikkelissa Mieheksi ja takaisin (8.12.2019) (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/12/08/27-vuotias-nita-katuu-sukupuolensa-korjaamista-mieheksi-toivon-etta-olisi-ollut) taas kerrotaan näin:

Vuosina 2003–2007 [sukupuolenkorjaushoitojen] tutkimusjaksolle hakeutui vuosittain noin 20 täysi-ikäistä potilasta, mutta sen jälkeen lukumäärä on ollut nousussa. Viime vuosina uusien potilaiden lähetteitä on tullut 200–300. Vuonna 2018 lähetteitä oli jo 400.

Artikkelissa mainitaan myös, että tietoa detransitioituneiden määrästä näin:

Detransitioituneiden määrää Suomessa ei tiedetä, koska sitä ei ole tutkittu. […] HUS:in sukupuoli-identitettitutkimuspoliklinikalla on tänä vuonna käynnistetty selvitys, jonka tarkoituksena on kartoittaa detransitioituneita. Selvityksessä halutaan kartoittaa, millaista apua detransitiotuneet tarvitsevat ja mitä voidaan ottaa opiksi jälkeen päin, jotta detransition tarvetta esiintyisi mahdollisimman vähän. Tulokset valmistuvat ensi vuonna.

Tarkempia tietoja voi siis olla jo saatavilla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikalta.

Erikoissairaanhoidon vuosittaisia toimenpiteiden määriä pääsee tarkastelemaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Toimenpiteiden lukumäärä vuosittain -raportilta.