Otsikko
Kuinka monta kotimaista (sekä suomen- että ruotsinkielistä) runoteosta ilmestyi vuonna 2011 (vaihtoehtoisesti 2010)? Entä käännösrunoutta? Mitkä olisivat…

Kysytty

Kuinka monta kotimaista (sekä suomen- että ruotsinkielistä) runoteosta ilmestyi vuonna 2011 (vaihtoehtoisesti 2010)? Entä käännösrunoutta?

Mitkä olisivat vastaavat luvut esimerkiksi kymmenen vuotta sitten? Koitin etsiä joitakin tilastoja, mutta en löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa ei ole välttämättä edes tarkemmin tilastoitukaan. Fennica-haku kuitenkin kertoo, että suomalaisia suomenkielisiä runokirjoja olisi ilmestynyt vuonna 2010 yhteensä 476 kappaletta ja suomenruotsalaisia ruotsinkielisiä 36 kappaletta. Mukana on varsin paljon omakustannerunoutta, jota ei välttämättä ihan joka kirjastosta löydy. Vastaava luku kuluvalta vuodelta on 282 suomenkielistä ja 6 ruotsinkielistä, mutta se ei ole oikein vertailukelpoinen, koska osa tiedoista on vasta ennakkotietoja eivätkä kaikki tänä vuonna ilmestyneet runoteokset välttämättä ole vielä Fennicassa.

Käännösrunokokoelmia ei saa Fennicasta ihan suoraan. Kollegani keksi, että asian voisi kiertää etsimällä runot ja käyttämällä toisena hakusanana alkua ”suoment”, jolloin esiin tulevat kaikki kirjat, joissa lukee ”suomentanut”. Ihan aukoton tämä hakutapa ei ole, koska jos suomentajaa ei ole mainittu, teosta ei myöskään tule hakutuloksiin mukaan. Tällä tavalla vuonna 2010 näyttäisi julkaistun 33 käännösrunokokoelmaa suomeksi ja 3 ruotsiksi. Vuoden 2011 suomenkielisiä käännöksiä olisi vain 13 kappaletta eikä ruotsinkielisiä yhtään, mutta nuo tiedot ovat tosiaan epäluotettavia.

Lukuihin saattaa sisältyä uusia painoksia vanhoista runokokoelmista, mutta niiden määrä tuskin on kovin korkea.