Otsikko
Kuinka monta hevosvoimaa on hevosella? Neljäkymmentä vuotta vanhojen kansakouluoppien mukaan muistaisi, että yhdessä hevosessa ei ole yhtä kokonaista…

Kysytty

Kuinka monta hevosvoimaa on hevosella? Neljäkymmentä vuotta vanhojen kansakouluoppien mukaan muistaisi, että yhdessä hevosessa ei ole yhtä kokonaista hevosvoimaa. Muistanko väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Facta tietopalvelun mukaan hevosvoima on tehon mittayksikkö. "Metrijärjestelmää käyttävissä maissa määriteltiin hevosvoima ("metrinen hevosvoima") siten, että 1 hv = 75 kpm/s (kilopondimetriä sekunnissa) = 0,7355 kW. Alk. määriteltiin Englannissa vastaava mittayksikkö horse-power (lyh. H.P. tai HP) = 550 jalkanaulaa sekunnissa (= 0,7457 kW)." Mittayksikkö on lähtöisin James Wattilta (1736-1819). Vauhdittaakseen höyrykoneiden myyntiä Watt tarvitsi mittayksikön kuvatakseen koneiden voimaa ja vertailukohteeksi hän otti hevosen. Tavallisesti hevonen veti kuormaa tietyn matkan tietyllä, mitattavalla teholla. Watt teki laskelmia hevosten nopeuden ja kuljetun matkan perusteella ja sai tulokseksi nykyäänkin tunnetun hevosvoiman määritelmän. Arvioiden mukaan terveellä ihmisellä on noin 0,1 hevosvoimaa. Hevostuntijoiden mukaan Wattin laskelmat olivat hiukan liian optimistisia. Vastaus kysymykseen siis on: kaikki hevoset eivät pysty ylläpitämään yhden hevosvoiman tehoa kovin pitkään.
http://www.web-cars.com/math/horsepower.html