Newtonin lait? (fysiikasta)

Kysytty

Newtonin lait? (fysiikasta)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lyhyesti Isaac Newtonin esittämät mekaniikan peruslait:

Ensimmäisen eli jatkavuuden lain mukaan kappale pysyy paikallaan tai etenee suoraviivaisesti vakionopeudella, ellei siihen vaikuta ulkoisia voimia. Toisen eli dynamiikan peruslain mukaan voiman F vaikuttaessa kappaleeseen tämän nopeus muuttuu yhtälön F = ma mukaisesti, missä a on kappaleen kiihtyvyys = dv/dt ja m sen massa. Kolmannen eli vaikutuksen ja vastavaikutuksen lain mukaan kaksi kappaletta vaikuttaa toisiinsa yhtä suurilla mutta vastakkaissuuntaisilla voimilla.

Ja tässä muutama nettiosoite:
http://didactical.physics.helsinki.fi/kfr/materiaali/mekaniikka/mekanii…
http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/…

Perusteellisempaa tietoa saat kirjoista, esimerkiksi näistä:
Karttunen, Hannu: Vanhin tiede--tähtitiedettä kivikaudesta kuulentoihin.1996.
Tieteen maailma [13]--Historian tieteentekijät. 1993.
Isaac Newton--jättiläisen hartioilla. 1988.
Liikkeen lait--Newtonin Principia 300 vuotta. 1987