Löytyykö jostain selkeä teksti mitä tapahtuu, jos asunnossa on tehty remonttia - lattiat uusittu - mutta asbestikartoitusta ei ole tehty?
Kenen vastuulla on, uuden vai vanhan (remontintekijä) omistajan? Mitä seurauksia voi tulla jos kartoitusta ei ole tehty?
Vastaus
Hei,
Asbestikartoitus on 2016 voimaan astuneen lain mukaan pakollinen suorittaa ennen purku- ja remontointitöitä rakennuksissa, jotka on rakennettu ennen vuotta 1994. Jos kartoitusta ei ole tehty ja rakennuksesta löytyy asbestia, on asunnon remontoija siitä vastuussa. Tämä voi johtaa sakkoihin ja muihin seuraamuksiin, kuten vahingonkorvausvelvollisuuteen mahdollisista terveyshaitoista.
Tässä vielä hyviä lähteitä, joista lukea aiheesta lisää:
https://www.purkupiha.fi/asbestikartoitus-2025-miksi-milloin-ja-kuka-sen-tekee/
https://asianajofacta.fi/milloin-ja-kenen-on-teetettava-asbestikartoitus/
Kommentoi vastausta