Otsikko
Suomalaisia runoja Marilyn Monroesta?

Kysytty

Kuinka monet suomalaiset ovat kirjoittaneet (julkaistun) runon, jonka aiheena on (edes jollain tasolla) Marilyn Monroe? Kiitos tiedosta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa määrää on vaikea sanoa, koska runoista ei ole olemassa mitään tietokantaan, josta pystyisi hakemaan niiden nimillä ja sisällöillä. Viola-tietokanta (https://viola.linneanet.fi) auttaa hiukan etsimään lyriikoita, jotka lienevät laskettavissa runoiksi myös, mutta sekään ei auta sisällön tarkastelemisessa.

Minun ja kollegoideni etsiskely tuotti seuraavat tulokset:

  • Arto Melleri: Nuku rauhassa Norma Jean (runo; kokoelmassa Johnny B. Goethe)
  • Tua Förström: Parahin Marilyn Monroe (runo; Parnasso 1/1989, suom. Caj Westerberg)
  • Juice Leskinen: Marilyn (laulu; lukuisia levytyksiä)
  • Teemu: Kauniimpi kuin Marilyn (laulu; esittäjä Juustopäät)
  • Tuula Huuhtanen: En ole Marilyn (laulu; levyllä Uskallanko, 1998)
  • Appe Vanajas: Missä on Marilyn? (laulu; esittäjä Those Lovely Hula Hands levyllä Psychedelic Phinland: Finnish hippie & underground music 1967-1974, 2006)
  • Sami Ala-Lahti: Minä ja Norma Jean (laulu; esittäjä Riemudivisioona levyllä Rätit ja lumput, 2004)

Kaikkia lyriikoita emme päässeet tarkistamaan, joten lista on koottu osittain sen perusteella, että Marilyn esiintyy kappaleen nimessä. Tämä tuskin myöskään on kattava lista runoista ja lauluista. Laitan kysymyksen vielä Suomen kirjastojen yhteiselle tietopalvelulistalle, jos sieltä tulisi lisää ehdotuksia.