Kuinka kirjat on nykyisin luokiteltu? Olen kiinnostunut seuraavista aiheista, joista itse olen kirjoittanut kirjoja: - Systeemiajattelu - Tekoäly -…

Kysytty

Kuinka kirjat on nykyisin luokiteltu?

Olen kiinnostunut seuraavista aiheista, joista itse olen kirjoittanut kirjoja:
- Systeemiajattelu
- Tekoäly
- Systeemitiede
- Kybernetiikka
- Tietoteoria
- Monialainen tiede

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytämme luokituksessa yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää. Luokitusta voi tutkia ja luokkia hakea täältä: https://finto.fi/ykl/fi/

Tässä kysytyt alat voivat kirjojen tarkemmasta sisällöstä riippuen päätyä useampaan eri luokkaan. YKL-luokituksessa näitä asioita yleensä käsittelevät kirjat luokitetaan seuraavasti:

Systeemiajattelu: 16.7, Kybernetiikka: 07.01, Tietoteoria: 16.1, Tekoäly: 61.

Jos kirjassa kuitenkin käsitellään jonkin erikoisalan systeemiajattelua, sille annetaan käsiteltävän alan mukainen luokka. Samoin kybernetiikan ja tekoälyn sovellukset eri aloille luokitetaan ko. alojen mukaisiin luokkiin. Myös erikoisalojen tietoteoria luokitetaan alan mukaan.

Pääluokan lisäksi käytetään usein lisäluokkia kuten aikaisemmissa kirjoissannekin. Monitieteellisessä teoksessa pääluokaksi pyritään valitsemaan se luokka, johon teoksen sisältö painottuu. Lisäksi asiasanoituksella kuvaillaan teoksen sisältöä ja edistetään sen löydettävyyttä asiakkaille.