Kuinka kauan Suomessa on ollut niin, että murha ei vanhene koskaan ja miksi Ruotsissa oli vielä ennen vuotta 2011 jolloin Olof Palmen murhasta oli kulunut 25…

Kysytty

Kuinka kauan Suomessa on ollut niin, että murha ei vanhene koskaan ja miksi Ruotsissa oli vielä ennen vuotta 2011 jolloin Olof Palmen murhasta oli kulunut 25 vuotta niin, että murha vanheni 25 vuodessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Murha ei vanhene koskaan tarkoittaa varsinaisesti sitä, että sen syyteoikeus ei vanhene. Vanhentumattomia rikoksia on muitakin. Syyttäjälaitoksen sivuilta lisää tietoa:

https://syyttajalaitos.fi/syyteoikeuden-vanhentuminen

Syyteoikeuden vanhentumisesta on tehty opinnäytetyö: Vili Järvinen, Syyteoikeuden vanhentuminen rikosoikeudellisen vanhentumisen muotona (Vaasan ammattikorkeakoulu, Liiketalouden koulutusohjelma, 2014). Opinnäytetyö on luettavissa alla olevasta linkistä:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/83281/Vili.oppari.pdf?sequence=1

Mahdollista aikaa, jolloin tämä syyteoikeuden vanhenemattomuus ei olisi ollut voimassa, ei löytynyt.

Ruotsin lainsäädännöstä opinnäytetyö sanoo mm. näin:

"Ruotsissa sellaisen rikoksen, josta voidaan tuomita elinkautinen vankeusrangaistus, syyteoikeus vanhentuu kahdessakymmenessäviidessä (25) vuodessa (brottsbalk 700:1962 35:1.1). Ruotsin rikoslain 35 luvun 2 §:n mukaan, tämä säännös ei kuitenkaan koske murhaa, tappoa, rikosta ihmisyyttä vastaan, kansanmurhaa, törkeää sotarikosta, terrorismirikosta tai näiden rikosten yritystä." (s. 41)