Kuinka kauan suomalaisia saunoja on ollut muuallakin kuin Suomessa?

Kysytty

Kuinka kauan suomalaisia saunoja on ollut muuallakin kuin Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen on mahdotonta vastata täsmälleen. Jo käsite "suomalainen sauna" on moniselitteinen. Sauna on ollut tärkeä osa suomalaisten sekä suomensukuisten kansojen kulttuuria ainakin kivikaudelta eli paljon kauemmin kuin Suomi-niminen maa on ollut olemassa.

Rautakaudella, 400 - 800-luvuilla suomalaiset ja heidän kielisukulaisensa rakensivat savupirttejä, eli käytännössä savusaunoja, jotka toimivat myös asuntoina. Niitä oli nykyisen Suomen alueen ulkopuolella mm. Baltiassa, Karjalassa ja nykyisen Venäjän alueella.

Venäläisillä on perinteinen banja, joka on hyvin samankaltainen kuin suomalainen sauna. Myös muilla pohjois- ja keskieurooppalaisilla kansoilla oli ennen saunoja, mutta niiden käyttö loppui 1500-1600-luvulla kirkon vastustuksen takia. Suomessa perinne jatkui katkeamatta. Muualla maailmassa unohtuneesta perinteestä alettiin käyttää suomenkielistä nimitystä sauna.

Jos kriteerinä pidetään suomalaisen rakentamaa saunaa, 1500-luvun lopulta alkaen ns. metsäsuomalaiset veivät saunomisperinnettä Norjaan ja Ruotsin Taalainmaalle. 1800-luvulta alkaen Yhdysvaltoihin, Etelä-Amerikkaan ja Australiaan emigroituneet suomalaiset rakensivat usein ensimmäisenä saunan.

Nykyään suomalainen sauna on tehokkaasti brändätty tiedotettu aihepiiri. Suomalainen Harvia on maailmanlaajuisesti merkittävä kiuasvalmistaja, jolla on tehtaita useissa maissa.

Lähteitä:

Saunan henki

Löylyn henki

Suomen saunaseura

Sauna-sanan alkuperästä

Savusauna ja metsäsuomalaiset

Sauna Encyclopaedia Britannicassa
Artikkeli Harviasta