Otsikko
Kuinka kauan keskimäärin kestää jonkun albumin julkaisupäivästä, siihen että se sama albumi olisi lainattavissa kirjastoissa?

Kysytty

Kuinka kauan keskimäärin kestää jonkun albumin julkaisupäivästä, siihen että se sama albumi olisi lainattavissa kirjastoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Se, kuinka nopeasti albumi on lainattavissa kirjastoista rippuu monesta asiasta, joten mitään yksiselitteistä vastausta kysymykseesi ei ole.

Albumin (tai minkä tahansa muun kirjastoaineiston) julkaisupäivän ja kirjaston asiakkaan välillä on monta hidastavaa vaihetta. Ensinnäkin teoksen julkaisijasta riippuu paljon: eri levy-yhtiöillä on erilaiset toimitusajat. Toinen merkittävä tekijä on se, mitä kautta kirjastot ostavat levyt. Kun levy on saapunut kirjastoon, pitää se vielä rekisteröidä ja käsitellä lainauskuntoon kirjaston hankinta- ja luettelointiosastolla.