Köyhyys Uudessa ja Vanhassa Testamentissa. Mitä kirjallisuutta suosittelette? Onko väitöskirjoja tai muita tutkielmia aiheesta?

Kysytty

Köyhyys Uudessa ja Vanhassa Testamentissa.

Mitä kirjallisuutta suosittelette?

Onko väitöskirjoja tai muita tutkielmia aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta ei löytynyt kovinkaan paljon kirjallisuutta, suomeksi vielä vähemmän.
Pauli Huuhtanen on kirjoittanut teokset Rikkaus ja köyhyys Raamatussa (1977) ja Opetuslapsi ja omaisuus : omaisuuden arvostukseen ja käyttöön liittyvät korostukset Luukkaan evankeliumissa : traditio- ja redaktiohistoriallinen tutkimus (1976, väitöskirja).
Diakoniatyön roolia julkisen sosiaalityön rinnalla käsitellään kirjassa Viimeisellä luukulla : tutkimus viimesijaisen sosiaaliturvan aukoista ja diakoniatyön kohdentumisesta (2006). Toim. Elina Juntunen, Henrietta Grönlund ja Heikki Hiilamo.

Englanniksi löytyivät teokset:
Hoppe, Leslie J. : There shall be no poor among you : poverty in the Bible (2004).
Metzger, James A. : Consumption and wealth in Luke's travel narrative (2007).