Joskus 80-luvulla tuli sunnuntaiaamuisin hienosti kuvattu ja näytelty sarja, jossa kerrottiin opettavaisia raamatun tarinoita. Kuvaukset oli tehty varmaan…

Kysytty

Joskus 80-luvulla tuli sunnuntaiaamuisin hienosti kuvattu ja näytelty sarja, jossa kerrottiin opettavaisia raamatun tarinoita. Kuvaukset oli tehty varmaan autenttisilla paikoilla. En muista mikä sarjan nimi oli, mutta saattoi suurella todennäköisyydellä olla ylen ohjelmistoa.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä oli kaiketi amerikkalaisen King Features Entertainment -yhtiön Genesis-projekti. Tuottaja John Heynmanin ideoima dramatisoitu Raamattu-sarja kuvattiin autenttisilla tapahtumapaikoilla. Näyttelijöillä oli heprean kielen taito. Kallis jättihanke alkoi 70-luvun loppupuolella. Ensimmäinen Mooseksen kirja ja Luukkaan evankeliumi esitettiin Suomen televisiossa 10-osaisena sarjana, ensimmäinen jakso sunnuntaina 10.10.1982 TV1-kanavalla klo 17.00. Helsingin Sanomien ohjelmatietojen mukaan sarjan nimi oli ytimekkäästi "Raamattu".

Helsingin Sanomat 10.10.1982