Kotonani on 40-luvulta asti tehty jouluksi perunahimmeli. Siinä on hopeapaperilla päällystetty peruna, johon pistetään reikiä ja reikiin viljoja, pääasiassa…

Kysytty

Kotonani on 40-luvulta asti tehty jouluksi perunahimmeli. Siinä on hopeapaperilla päällystetty peruna, johon pistetään reikiä ja reikiin viljoja, pääasiassa kauroja. Viljat koristellaan hopeapaperista leikatuilla tähdillä.
Kyselin tänään Kansallismuseon oppaalta, olisiko hänellä tietoa, mistä päin Suomea himmeli on lähtöisin, mutta en saanut vastausta. Isoäitini oli ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta ja isoisäni Kymenlaaksosta eli molemmat ilmansuunnat ovat mahdollisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Himmeli on tullut Suomeen Ruotsista, ja se on alkuaan peräisin Keski- ja Etelä-Euroopasta. Nimikin on ruotsalaista lainaa: se on peräisin ruotsin kielen sanasta himmel eli taivas. Suomessa himmeleitä oli alkuun pääasiassa Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Hämeessä ja Uudellamaalla. Sieltä se levisi Karjalan kannakselle ja Pohjanmaalle. Lähteitä mm.:

Toivo Vuorela: Joulukruunu ja himmeli eli olkikruunu (artikkeli teoksessa Kalevalaseuran vuosikirja 37 (1957)

http://www.avoinmuseo.fi/joulu/ohje_olki_ja_joulu.php

http://www.sarka.fi/kuukauden-esine/122005-himmeli/

Himmeli on perinteisesti valmistettu rukiin oljista, mutta sitä tehdään myös muista materiaaleista. Tietoa perunahimmelistä ei kuitenkaan löytynyt. Perunahimmelin muotokaan ei vastaa olkihimmelin monikulmioista koostuvaa muotoa. Joten valitettavasti perunahimmelin alkuperä jäi hämärän peittoon. Alla kuitenkin peda.net-kouluverkon kautta löytyvä perunahimmelin teko-ohje:

https://peda.net/hankkeet/geenivaraoppi/oppimateriaalit/solanum-tuberos…