Jossain vaiheessa ruoan tuottajat pyysivät kuluttajia olemaan ostamatta kauppojen omia merkkejä. Mikä oli taustalla?

Kysytty

"Kotimaista", "Rainbow", "Pirkka" yms ovat yritysten omia / halvempia tuotemerkkejä. Jossain vaiheessa ruoan tuottajat pyysivät kuluttajia olemaan ostamatta näitä. Mikä oli taustalla?

Vastaus

Vastattu

Taustalla on Sirpa Rouvisen Facebook päivitys ja Helsingin uutisten siitä tekemä juttu.( 22.2.2022)

"– Hyvät kuluttajat. Minulla olisi teille pieni pyyntö; olisiko teidän mitenkään mahdollista vaikka esim. kuukauden ajan ostaa pelkästään aitoja merkkituotteita kaupasta?

Näillä sanoilla aloitti lehmätilan emäntä Sari Rouvinen Facebook-päivityksensä lauantaina. Hän toivoi, että kuluttajat eivät ostaisi mitään kaupan omia tuotteita. Eli ei Kotimaista, Pirkkaa tai Xtraa, vaan Arlaa, Valiota ja Juustoporttia. Toiveen syynä on tuotteiden niin alas painettu hinta, että tuottajalle ei jää mitään käteen." https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4488965

Suomen uutiset on myös käsitellyt asiaa (elokuu 29, 2022) https://www.suomenuutiset.fi/moni-maataloustuottaja-tuottaa-ruokaa-ilman-palkkaa/

Ongelmaa on yritetty ratkoa uudella Elintarvikelailla 9.4.2021. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210297

Heikki Valkama ja Kai Jaskari ovat sellvitelleet lain vaikutusta Ylen uutisille 29.10.2020. https://yle.fi/uutiset/3-11620627

Jutussa todetaan lopuksi:"

Kopiotuotteiden ohella lakiehdotus kieltää muun muassa liian pitkät maksuajat, tilausten viime hetken peruutukset, sopimusehtojen yksipuoliset muutokset, myyntiin liittymättömät maksut, kaupalliset kostotoimet sekä liikesalaisuuksien laittoman käytön.

Myös ostettujen tuotteiden palauttamiseen, hävittämiseen, varastointiin, tuotevalikoimaan sisällyttämiseen ja tuotteiden markkinointiin liittyvien kustannusten periminen myyjältä on kiellettyä, ellei niistä ole erikseen sovittu. Ostaja ei voi myöskään kieltäytyä vahvistamasta ostosopimusta kirjallisesti myyjän sitä pyytäessä.

Lakimuutoksen taustalla on paljon asioita. Esimerkiksi jo vuonna 2012 Kilpailuvirasto esitti, että kauppa hyödyntää vahvaa asemaansa suhteessa tavarantoimittajiin useilla sellaisilla tavoilla, joita voidaan pitää terveen ja toimivan kilpailun kannalta kyseenalaisina. Kilpailuvirasto vaati jatkotoimenpiteitä.(siirryt toiseen palveluun)

Myös EU:n selvitys on puuttunut kaupan omien merkkien ongelmiin. Vuonna 2019 EU totesi, että kaupalla on etu, kun se voi suosia omia merkkejään esimerkiksi hinnoittelussa ja hyllyihin sijoittelussa sekä saatavuudessa.

Kopioimalla suosittuja brändejä kaupan omat brändit kaventavat tuottajien kannustimia keksiä uusia tuotteita. Tämä kaventaa kuluttajien valintamahdollisuuksia."