Otsikko
Koska Helsingissä toimi Rautatiehotelli/ Järnvägshotel Kaivokatu 7?

Kysytty

Koska Helsingissä toimi Rautatiehotelli/ Järnvägshotel Kaivokatu 7?

Vastaus

Vastattu

Rautatiehotelli Kaivokatu 7:ssä esiintyy ensimmäisen kerran Helsingin osoitekalenterin (Adresskalender för Helsingfors stad) osastossa 'Hoteller och logis för resande' vuonna 1880. Hotelli toimi tässä osoitteessa ainakin vuosisadan vaihteeseen saakka. Vuoden 1900 jälkeiseen aikaan sijoittuvia viitteitä Kaivokadun Rautatiehotellista ei vastaani tullut. Hotellitoiminnan päätyttyä tilat olivat rautatien sairaalan käytössä. Siellä oli myös rautatieläisten asuntoja. Uuden rautatieaseman valmistuttua rakennusta pidettiin kaupunkikuvan pilaajana sen seinien "räikeiden reklaami-ilmoitusten" vuoksi ja sen purkamista suunniteltiin pitkään. Kaupungissa vallinneen asuntopulan vuoksi purkutöihin päästiin kuitenkin vasta syyskuussa 1925. Pihanpuoleinen rakennus Kaivokatu 7:stä oli purettu jo vuonna 1912; tähän viittaava maininta sisältyy Uudessa Suomettaressa 21.3.1912 julkaistuun muisteloon 'Helsingin wanha asematalo': "Kaiwokadun 7:ää siinä wieressä jo hajoitetaan. Nelikerroksisen piharakennuksen tiilet juoksevat ruuhta myöten alas. Puhuwat senkin talon muistot jotain: Rautatiehotellista, sen 'grand café'sta', -- "

Kuvanäkymä (helsinkikuvia.fi)
Kaivokadun 7:ssä oleva talorähjä hajoitetaan. - Uusi Suomi 25.9.1925