Otsikko
Koronavirus ja kirjastot. Pohdituttaa kirjastojen turvallisuus nyt koronaviruksen aikana. Kokevatko kirjaston työntekijät työympäristönsä turvallisena? Entä…

Kysytty

Koronavirus ja kirjastot. Pohdituttaa kirjastojen turvallisuus nyt koronaviruksen aikana. Kokevatko kirjaston työntekijät työympäristönsä turvallisena? Entä asiakkaat? Näkyykö koronavirus yleisten kirjastojen asiakasmäärissä tai muissa asioissa käytännön arjessa kirjastossa? Entä onko todennäköistä että kirjastot suljetaan jos korona äityy epidemiaksi? Vai kenties jo aiemminkin? Ja kuka siitä päättää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työntekijät ja asiakkaat suhtautuvat kukin omalla tavallaan asiaan. Hygienia korostuu arjessa, käsihygienia, nenäliinaan aivastaminen ja ainoastaan terveenä töihin tuleminen. Nämä ovat tietenkin asioita, joiden muutenkin pitäisi olla itsestään selvyyksiä. Ihmiset liikkuvat vähemmän kaiken kaikkiaan. Tällä hetkellä tietämys viruksesta, sen tarttumisesta ja tilanteesta maassamme on koko ajan käymistilassa. Mitään päätöksiä sulkemisista tai muista vastaavista ei vielä ole. Nämä päätökset ja niistä tiedottaminen ovat tällä hetkellä kuntien vastuulla.

Ajankohtaista tietoa viruksesta THL:n sivulla, https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19.
THL:n sivuilta löytyy myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19

Valtion koronavirus-puhelinneuvonta 0295 535 535 on auki arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Valtion puhelinneuvonnassa ei anneta terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa. Näissä asioissa on syytä kääntyä oman kunnan neuvonnan puoleen. Kuntien kotisivuilta löytyy ohjeistusta koronasta, monin paikoin kunnissa on omat neuvontapuhelimet.

8 ääntä

Kommentit

voiko +70 vuotiaat tulla kirjastoon lainaamaan kirjoja

Kirjastoille annettiin lupa aineiston lainaamiseen ulos eilen illalla, joten ihan vielä ei ole kunnissa saatu lainauksen järjestämisen suunnitelmia tehtyä. Kirjastot järjestävät lainaustoiminnan omien mahdollisuuksiensa ja tilojensa mukaan. Yli 70-vuotiaita ja muita riskiryhmiin kuuluvia on valtioneuvosto kehottanut välttämään lähikontakteja, mutta vastuu pääministerin sanoinkin on henkilöillä itsellään. Sinänsä voisi olla mahdollista järjestää samantyyppistä asiointia riskiryhmille kuin kaupoissa. Sitä kannattaa ehdottaa omaan lähikirjastoonsa suoraan, kirjastojen yhteystiedot löytyvät Kirjastohakemistosta, https://hakemisto.kirjastot.fi/