Otsikko
Kolme pientä porsasta -satu: Meillä possut kulkevat kai yleensä nimillä Veli Huilu, Veli Viulu ja Veli Ponteva. Joissakin kielissä ne ovat vähän tähän tapaan:…

Kysytty

Kolme pientä porsasta -satu: Meillä possut kulkevat kai yleensä nimillä Veli Huilu, Veli Viulu ja Veli Ponteva. Joissakin kielissä ne ovat vähän tähän tapaan: Nif-Nif, Naf-Naf ja Nöf-Nöf tms. kieleen sopivaa. Minusta tuntuu kuin olisin nähnyt tällaista suomeksikin, mutta en ole onnistunut löytämään sitä. Suomennan latvialaista nykyrunoa, jossa possut esiintyvät. Satua tai jotain sen versiota voidaan pitää myös venäläisenä kansansatuna, mistä latviaan on ehkä tullut tällaiset nimet.

Vastaus

Vastattu

En ollut ihan varma, mitä kysymyksellä haet tarkalleen, mutta löysin latvialaisen kirjakaupan nettisivuilta kirjan Trīs cūkas, jonka esittelytekstissä mainitaan possujen nimiksi Naf-Naf, Nif-Nif ja Nuf-Nuf. Kirja on venäjänkielinen.