Kirjoitetaanko lompakonvartija yhteen vai erikseen? Molempia kirjoitusasuja näyttäisi löytyvän kyseisestä sanayhdistelmästä.

Kysytty

Kirjoitetaanko lompakonvartija yhteen vai erikseen? Molempia kirjoitusasuja näyttäisi löytyvän kyseisestä sanayhdistelmästä.

Vastaus

Vastattu

Netistä löytyvissä lehtijutuissa käytetään yleisesti muotoa lompakonvartija yhteenkirjoitettuna. Myös erikseen kirjoitettuna sanaa tosiaan käytetään. Katsoessani Nykysuomen sanakirjasta vartija sanan kohdalta, löysin hieman vastaavan tapauksen eli lauseessa Olenko minä veljeni vartija, sanat on kirjoitettu erilleen. Tähän perustuen sekä kollegan kanssa keskusteltuani, sanoisin että erikseen kirjoitettuna merkitys on hieman eri. Erikseen siis ollaan jonkin tietyn lompakon tai veljen vartija, kun taas yhteenkirjoitettuna lompakonvartija on yleinen taloudesta huolehtija tai ostohalujen rajoittaja.

Mitään muuta virallista lähdettä tähän vastaukseen ei löytynyt, mutta Kotimaisten kielten keskuksella on olemassa kielineuvonnan puhelin, mistä tähänkin kysymykseen voi saada lisäselvyyttä halutessaan.

https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta/kielineuvonnan_puhelin

0 ääntä

Kommentit

Tuntuu viisastelulta, että kirjasto ottaa kysymyksen "kirjoitetaanko yhteen vai erikseen" ja kertoo että molempia näkee kirjoitettavan. Mitä jos tulkitsisi kysymyksen: suositellaanko yhteen vai erikseen kirjoittamista?

Tyrmistyttävää: Ainoa kirjaston löytämä "virallinen lähde" vuonna 2020 on kuusi (6) vuosikymmentä sitten valmistunut sanakirja. Ei vaivauduta nojautumaan uudempiin teoksiin eikä katsomaan yhdyssanaohjeita edes Kotuksen kielitoimiston painetuista tai verkkojulkaisuista. Moni ohje on muuttunut sitten "Nykäsen" julkaisemisen, joten tarkistus uudemmista lähteistä on tarpeen joka kerta. Ammattitaitoinen kirjastonhoitaja tietää kyllä, että Nykysuomen sanakirjan lisäpainokset ovat sisällöltään identtisiä alkuperäisen kanssa.