Kirjoitan romaanikäsikirjoitusta, johon tarvitsisin hieman tietojen päivitystä koskien esimurrosikäisten lasten kirjallisuusmakua. Romaanissani on keskeisessä…

Kysytty

Kirjoitan romaanikäsikirjoitusta, johon tarvitsisin hieman tietojen päivitystä koskien esimurrosikäisten lasten kirjallisuusmakua. Romaanissani on keskeisessä roolissa 10-vuotias poikamainen selviytyjätyttö, jolle yritän luoda uskottavaa fantasiamaailmaa. En tunne esim. manga/anime-genreä lainkaan. Osaisitteko neuvoa, mistä minun kannattaisi aloittaa lukeminen, kun Peppi Pitkätossu ei oikein enää taida toimia ? :-) Hakuisessa olisi siis jokin tuon ikäisten suosima fantasia/sarjakuva/piirrettyjen elokuvien hahmo, joka sopisi henkilöhahmoni esikuvaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossa on paljon fantasiakirjoja n. 10-vuotiaille. Niitä kannattaa tulla selailemaan kirjastoon. Tässä muutamia fantasiakirjoja ja sarjakuvia, joissa päähenkilönä on tyttö.

Lastenosaston fantasiakirjat

84.2 Fantasia

Prior: Lili Väkevä -sarja

Steen: Tähtisilmät-sarja

STEEN, H. v. d., Ennustus

Prinsessakaksoset Armada ja Elena on erotettu heti syntymästään. He eivät missään tapauksessa saa olla tekemisissä keskenään ensimmäisten 13 elinvuotensa aikana, ettei kauhea ennustus toteutuisi. Niinpä tytöt ovat elelleet omaa elämäänsä toisistaan tietämättä. Armada kuningasparin kanssa Tähtilinnan valtakunnassa ja Elena kaukana, kaukana Suomessa, Pernaisten tuppukylässä isoäitinsä kanssa. Vaan saman tien kun totuus lipsahtaa Armadan korviin, hän odottaa että jää yksin linnaan ja malttamattomana ja mokomaa naurettavaa ennustusta uhmaten kutsuu Elenan luokseen. Sisarukset ovat ulkonäköä lukuun ottamatta varsin erilaiset mutta löytävät silti nopeasti sielunkumppanuuden. Linna ilman aikuisten valvontaa tarjoaa tytöille unelmien temmellyskentän, ja linnan riemunkirjava asujaimisto tulee Elenalle tutuksi: minijättiläiset, iikkiäiset, ällörulliaiset, heggo-hegot, tsontut ynnä muut. Osaan olisi parempi olla törmäämättä iltapimeällä! Riemukas yhdessäolo alkaa kuitenkin pian saada pahaenteisiä piirteitä, sillä tyttöjen maaginen 13-vuotispäivä on tulollaan. Mitä on tuo hiuksianostattava jyrinä linnan alta? Humoristinen, mielikuvitusta kutkuttava ja värikkään yltäkylläinen tarina on täynnä jokaisen lapsen hartaimpia toiveita: riehakasta leikkiä, tottelemattomuutta, makeaa mahan täydeltä. Tähtisilmät on ylistyslaulu sadunhohtoiselle lapsuudelle, kun koko maailma on täynnä yllätyksiä ja jännitystä. Samalla se pohtii tärkeitä teemoja sisaruudesta ja perheen sisäisistä salaisuuksista. Sarjasta on suunnitteilla trilogia.

HUTTU, S., Tyhjä kirja

Pihla-sarjan toinen osa (ensimmäinen oli Kivi tähtien takaa, 2009 omakustanne). Pihla seisoo kalliolla sen halkeamaan tuijottaen. Hän kurkottaa, pinnistää varpaillaan ja venyy. Turkoosikivi, hän on löytänyt turkoosikiven uudelleen! Mutta käden takaisin vedettyään hän huomaa pitelevänsä ohutta kirjasta. Se näyttää tutulta. Vippavaaran noidan antama Tyhjä Kirjako? Miten se tänne on joutunut? Pihla muistaa hyvin, miten hän oli varuillaan perääntynyt olennon ulottuvilta. Mitä kaikkea se olikaan sanonut? Joistakin ihmeen muistijäljistä se ainakin oli höpissyt, selittänyt, miten Pihla muka aikanaan tulisi näkemään kaiken tarvittavan. Kun aika olisi kypsä. Miten aika kypsyy? Jo kotitontun ilmestyminen uneen oli ennakoinut jotain uutta tapahtuvaksi ja niin käykin. Turkoosikivi näyttäytyy jälleen ja johdattaa Pihlan noidan antaman Tyhjän Kirjan kautta täysin odottamattomiin ulottuvuuksiin.

Lastenosaston sarjakuvat

85.32 Sarjakuvat

Juba: Minerva-sarjakuvat

JUBA, Minerva : Alajuoksun kelluva pullukka

Lähde Minervan matkaan pelastamaan kadoksissa oleva ystävä! Minerva on pieni tyttö, jolla on taipumusta joutua huimiin seikkailuihin. Kun pianoläksyjen pimputtelu alkaa kyllästyttää, Minerva päättää pakata nyyttinsä ja karata. "Hop, kohti uusia seikkailuja!" hän sanoo ja kas, kotiportille ilmestyy Petran gondoli. Mutta missä on Petra? Hän on kadonnut Etelä-Amerikkaan etsiessään täydellisen hajuveden ainesosia. Gondoli lähtee kuljettamaan Minervaa kohti kaukaisia maita. Ennen kuin päätähuimaava seikkailu on päätöksessään ja Petra pelastettu, tavataan Toppatakkihippi ja monta muuta Minervan aiemmista seikkailuista tuttua hahmoa.

Neel: Mimu-sarjakuvat ja elokuvat

NEEL, J., Päiväkirjaelämää

Mimu on terhakas ja temperamenttinen 12-vuotias tyttö, joka asuu hupsun mutta rakastettavan tieteiskirjailijan urasta haaveilevan äitinsä ja löytökissan kanssa. Mimu on ihastunut vastapäisessä talossa asuvaan poikaan, mutta ei tietenkään uskalla kertoa sitä tälle, ja pyrkii kaiken aikaa myös saattamaan äitinsä yhteen naapurin komistuksen kanssa. Julien Neel kuvaa esiteini-ikäisen elämää harvinaisen terävänäköisesti. Mimu on aseistariisuvan lämminhenkinen ja hauska sarjakuva, joka valloittaa yhtä lailla lapset kuin aikuisetkin. Se sopii erityisen hyvin lukijoille, jotka ovat joskus olleet tai tulevat olemaan 12-vuotiaita. Albumi palkittiin ilmestyessään parhaana lastensarjakuvana Angoulemen kansainvälisillä sarjakuvafestivaaleilla. Ranskassa huippusuosittua sarjaa on myyty yli miljoona kappaletta, ja sarjakuvaa on käännetty 17 kielelle. YLE esittää sarjakuvaan perustuvaa animaatiosarjaa Mimun maailma televisiossa syksyllä 2010.