Kirjoitan omaa kirjaani, jossa tarkoitukseni on viitata Teuvo Pakkalan novelliin Iikka raukka, joka on ilmestynyt teoksessa Pikku ihmisiä. Viittaan teokseen ja…

Kysytty

Kirjoitan omaa kirjaani, jossa tarkoitukseni on viitata Teuvo Pakkalan novelliin Iikka raukka, joka on ilmestynyt teoksessa Pikku ihmisiä. Viittaan teokseen ja lainaan siitä katkelman. Osoitan tietysti selvästi, että lainaukset ovat Pakkalan kirjasta eli merkitsen lähteen. Teos on kaunokirjallinen.

Mistä minun pitää kysyä luvat Pakkalan käyttämiseen? Tarvitseeko maksaa tekijänoikeuksista tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täytyy heti aluksi varoittaa, että me vastaajat emme ole laintulkinnan ammattilaisia, joten vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Varmempaa tietoa saat laintulkinnan ammattilaisilta.

Teuvo Pakkalan tekijänoikeudet ovat jo rauenneet, sillä kirjailijan kuolemasta on kulunut jo paljon yli 70 vuotta – Pakkala kuoli 1925 –, joka on tekijänoikeuslain määrittämä teosten suoja-aika (43 §). Koska tekijänoikeus ei enää suojaa hänen teoksiaan, niitä voi vapaasti siteerata tai vaikka julkaista uudelleen. Ainoa mahdollisuus kieltää julkaisu on ns. klassikkosuoja (53 §), mutta sitä voi käyttää ainoastaan Opetusministeriö tapauksissa, joissa ”teoksen suhteen tekijän kuoltua menetellään julkisesti sivistyksellisiä etuja loukkaavalla tavalla”.

Tekijänoikeuden suojaaman teoksen siteeraaminen on myös laillista (22 §), jos se tehdään ”hyvän tavan mukaisesti” ja ”tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa”. Se edellyttää käytännössä lähteen ilmoittamista ja jotakin perustetta, miksi tekstiä siteerataan, esimerkiksi perusteluksi johonkin väitteeseen tai muuta vastaavaa syytä.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Jos tekijänoikeuden tulkinta kiinnostaa laajemmin, voin suositella Pirkko-Liisa Haarmannin teosta ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005). Pakkalan teos löytyy muuten digitoituna Gutenberg-projektista osoitteesta http://www.gutenberg.org/ebooks/18704.