Kirjastojen aliarvostetuin aineisto, eli mitä lainataan vähiten?

Kysytty

Kirjastojen aliarvostetuin aineisto, eli mitä lainataan vähiten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolainaus ei välttämättä kerro arvostuksesta. Esim. runoutta varmasti arvostetaan, vaikka lainaajia ei kovin paljon olisikaan.

Yleisten kirjastojen tilastoista saa tilastoa lainauksesta, mutta kovin yleisesti. Tätä kautta selviää se, että vähiten lainattu kirjastoaineisto vuonna 2016 olivat videokasetit. Alla linkki tilastoon:

http://tilastot.kirjastot.fi/?orgs=2%2C449%2C557%2C578%2C598%2C604%2C613%2C634%2C638%2C661&years=2016&stats=104

Informaatiomuotoilu.fi-sivuston kuviosta näkee pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen halutuimpien tietokirjojen jakautumisen aihepiirin mukaan 2.2.2007-23.5.2011. Halutuimmuus on saatu selville laskemalla yhteen niteiden määrä kirjastojen kokoelmissa ja asiakkaiden  tekemät varaukset. Tämän kuvion mukaan vähiten niteitä ja varauksia oli aihepiireillä rajatieto, liikenne, joukkoviestintä ja kielet, kirjallisuus. Alla linkki sivulle:

http://informaatiomuotoilu.fi/08_helmet_halutuimmat_tieto_final_web.jpgKaunokirjallisuudesta taas löytyvät sekä kaikkein lainatuimmat että hyvin vähän lainatut. Myös jo lähes unohdettu kirja saattaa nousta uudelleen suosioon. Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä (10/2011, s. 63) julkaistussa artikkelissa oli lista kirjoista, joita ei ollut lainattu kertaakaan pääkaupunkiseudun kirjastoista 2010-2011.

1 ääntä

Kommentit

Alimmainen linkki ei toimi ainakaan minun koneellani.