Kirjailija Jaakko Nikkinen (kuoli vuonna 1946) on julkaissut Ilkka-lehdessä vuonna 1921 muistelmansa sodasta 1918 Laihian äijäkomppanian matkassa. Isoisäni oli…

Kysytty

Kirjailija Jaakko Nikkinen (kuoli vuonna 1946) on julkaissut Ilkka-lehdessä vuonna 1921 muistelmansa sodasta 1918 Laihian äijäkomppanian matkassa. Isoisäni oli samassa komppaniassa ja on ottanut lehtileikkeet talteen. Lisäksi hän on kirjoittanut omat muistelmansa, joissa siteeraa pitkästi Nikkisen tekstiä. Onko minulla oikeus julkaista Nikkisen muistelmat omalla kotisivullani, kun sodasta tulee ensi vuonna kuluneeksi 100 vuotta? Nikkisen kuolemasta on siis yli 70 vuotta, mutta ovatko tekijänoikeudet hänellä vai lehdellä? Sama kysymys tulee vastaan, jos julkaisen isoisäni muistelmat. Toisaalta hänen kuolemastaan ei ole vielä 70 vuotta, joten ainakin aion kysyä luvan hänen elossa olevilta lapsiltaan. Lisäksi Nikkisen artikkelien siteeraukset hänen tekstissääsn näyttävät olevan hyvin laajoja, joten kysymykset kytkeytyvät siinä mielessä yhteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun tekijänoikeus raukeaa - ja Jaakko Nikkisen osalta se on rauennut vuoden 2017 alussa -, myös Ilkka-lehden kanssa mahdollisesti tehty sopimus mahdollisesta yksinoikeudesta julkaisemiseen raukeaa. Kenellä hyvänsä on siten oikeus julkaista nämä lehdessä aikoinaan julkaistut tekstit. Oikeus ei liity mitenkään siihen, että kuvatuista tapahtumista on kulunut 100 vuotta.

Jos kysyjän isoisän kuolemasta on vähemmän kuin 70 vuotta, täytyy lupa tekstien julkaisemiseen saada isoisän elossa olevilta perillisiltä. Tämä ei kuitenkaan rajoita mitenkään oikeutta julkaista Jaakko Nikkisen siteerattuja tekstejä. Siteeraus ei synnytä mitään oikeuksia siteerattuun tekstiin.

Heikki Poroila 26.11.2017