Kiinostaisi lukea Aleksis Kiven ja Eino Leinon muinoin aikalaisiltaan saamasta kovasta kritiikistä ? Onko joku nykykirjailijoista tai tutkijoista avannut ko…

Kysytty

Kiinostaisi lukea Aleksis Kiven ja Eino Leinon muinoin aikalaisiltaan saamasta kovasta kritiikistä ? Onko joku nykykirjailijoista tai tutkijoista avannut ko aihetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen kirjallisuuden seura on julkaissut kriittiset editiot seuraavista Eino Leinon ja Aleksis Kiven teoksista. Kriittinen editio sisältää oman aikansa kirjallisuusarvosteluja ja teosten yleistä vastaanottoa. Lisäksi teoksissa on artikkeli nykytutkijan näkökulmasta.

Eino Leino
Tuonelan joutsen; Sota valosta; Väinämöisen kosinta; Karjalan kuningas SKS 1999
Orja-romaanit SKS 2001
Mesikämmen; Musti; Ahven ja kultakalat SKS 1995
Helkavirsiä I –II SKS 2000
Routavuositrilogia KS 1998

Aleksis Kivi
Seitsemän veljestä 1997
Nummisuutarit 1999
Runot 2000
Kullervo 2014
Nummisuutarit 2010
Kihlaus; Leo ja Liina; Selman juonet 2015

http://www.helmet.fi/fi-FI