Ketkä ovat säveltäneet Aale Tynnin runon Kaarisilta? Ja mistä sävellyksiä löytyisi?

Kysytty

Ketkä ovat säveltäneet Aale Tynnin runon Kaarisilta? Ja mistä sävellyksiä löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aale Tynnin runon Kaarisilta ovat sävelittäneet Viola-tietokannan mukaan tunnetuista tekijöistä vain Kai Chydenius (levyllä Aale Tynni - Kaarisilta (Texicalli Records 2013). Vähemmän tunnettuja ja hankalammin tavoitettavia (käytännössä useimpia mentävä kuunteleemaan Kansalliskirjaston musiikkikirjastoon) ovat:

  • Kari Hämäläinen -> (kokoelma) Kaiken keskellä Jumala (Päivä Osakeyhtiö 2013)
  • Petri Kaivanto -> Petri Kaivanto: N, love (Finnlevy 1992) on HelMet-kirjaston kokoelmassa
  • Sirkka-Liisa Ripatti -> Ari Jänkälä: Kaarisilta (Päivä 1991, C-kasetti)
  • Juha Sormunen -> Mirja Poikkeus: Kaarisilta (Sinisävel 2011)
  • Juhani Antintalo -> Ami Varjotie: Kaarisilta (Adoramusic 2005)
  • Aleksei Seljer -> Teuvo Eskelinen: Elämän lahja (Teuvo Eskelinen 2002)
  • Kimmo Parviainen -> Kaarisillan Nuoret: Kaarisilta (single 1991)
  • Leena Viitanen -> Leena Viitanen: Kaarisilta (single 1990)
  • Pertti Kallio -> Pertti Kallio: Laulukuvia (Perussanoma 2016)  on HelMet-kirjaston kokoelmassa
  • Päivi Pulkkinen -> Kairos: Rakkaus uskollinen (Kairos 2015)

Heikki Poroila

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kantaesitykseni vuodelta 14.4.1987 löytyy Spotifysta: https://open.spotify.com/track/3cblEQQgN9UhrTPs8gDhpE?si=jKXdj_LATpqasf… Sävelsin erään Suomen tunnetuimmista runoista 18-vuotiaana. Se sai ensiesityksensä Helsingin pääkaupungiksi tulon 175-vuotisjuhlatapahtumassa Sibelius-lukion juhlassa abikeväänäni 1987 Janne Kannaksen kokoaman jousiston kanssa. Kun aikanaan lähetin Aale Tynni-Haaviolle demokasetin kaikista hänen runoihinsa ja runokäännöksiinsä tekemistäni lauluista, sain paluupostissa allekirjoitetut Teoston lomakkeet ja postikortin hänen asuintalostaan Katajanokalla ja "kiitokset kauniista lauluista"!

Kaarisilta oli toinen kilpailukappaleistani (toinen Game of life suomeksi) Nokian Tapsan tahdit -laulelmakilpailussa 1988 ja tienasin sillä rahapalkinnon parhaista lauluista. Erik Ahonen kirjoitti Aamulehden kulttuurisivuilla 14.8.1988: "Eniten huomiota herätti omalla tavallaan Petri Kaivanto Vantaalta, jonka Aale Tynnin runoon Kaarisilta säveltämä teos jatkoi kohtalaisen kiinnostavasti taidelaulelman perinteitä. Rikkonaisen rytmin ja viulun pizzicatojen sävyttämä kappale edusti selvästi kilpailun rohkeinta antia. Tuomaristo heltyi antamaan Kaivannolle erikoispalkinnon."

Olen levyttänyt Juha Sormusen säveltämän, Aale Tynnin runon Kaarisilta. Samannimistä levyäni saa ainakin minulta itseltäni ostaa edelleen.
Puh. 0400 619255/Mirja Poikkeus, Tmi Sinisävel