Kertooko Hannu Savo & Kamiina -yhtyeen kappale Aatamista ja Eevasta vai voidaanko se yleisesti tulkita rakkauslauluksi?

Kysytty

Kertooko Hannu Savo & Kamiina -yhtyeen kappale Aatamista ja Eevasta vai voidaanko se yleisesti tulkita rakkauslauluksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainittu laulu lienee Rakkauden valo Hannu Savon ja Kamiinan levyltä vuodelta 2001. Laulussa rakastunut pari rakentaa talon. Mies käy töissä, nainen odottaa. Mutta sitten nurkan takaa tule käärme ja tarjoaa naiselle vihreää omenaa. Onni murtuu.

Paratiisissa ei tarvinnut tehdä töitä, joten kysessä eivät ole Aatami ja Eeva. Tässä rakkauslaulussa tai laajemmin ottaen parisuhdelaulussa hyödynnetään intertekstuaalista viittausta Raamatun luomiskertomukseen. Tällaista viittausta voidaan nimittää alluusioksi.

Alluusiosta: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:alluusio

Runojen tulkintaan voi perehtyä tarkemmin teoksessa Lentävä hevonen

Rakkauden valo on julkaistu kokoelma-cd:llä Suomirokkia 7

3 ääntä

Kommentit

Laulussa sanotaan myös: "Se johtaja suuttu niille. Ei niin paljon kai suuttua saa. Se sanoi, että 100 vuotta riittää. Ketä kiittää siitä saan?"
Mistä johtaja sitten on suuttunut ja mitä tuo sitten tarkoittaa, että 100 vuotta riittää?