Kerään aineistoa ja taustatietoa Padasjoella eläneestä ITE-taiteilija Enni Idistä (1904-1992) tietokirjaani varten. Mitkä romaanit (haluan lukea ajankuvaa)…

Kysytty

Hei,
kerään aineistoa ja taustatietoa Padasjoella eläneestä ITE-taiteilija Enni Idistä (1904-1992) tietokirjaani varten.
Mitkä romaanit (haluan lukea ajankuvaa) kuvaisivat hänen lapsuuttaan maalla äpäränä kartanon mailla, karjanhoitokoulua, elämää parikymppisenä Helsingissä 1928-36, ompelijana Helsingissä Sörnäisissä/Kalliossa? Enni oli naimisissa muurari Edvard Idin (k. 1966) kanssa, joka toimi aktiivisesti politiikassa (SKDL). Pariskunta eli siis poliittisesti vasemmistolaista elämää, eivät olleet kirkon jäseniä ja Eetu oli kunnanvaltuustossa II MS:n sodan jälkeen (punavankina 1918 Hennalan vankileirillä 19-vuotiaana). Mitä kaunokirjallista tekstiä olisi tällaisesta elämäntilanteesta luettavissa?
Enni Luki Uusi Nainen -lehteä, onko lehti luettavissa jossakin?
Mitä tietokirjoja suosittelisit?
Muita vinkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastojen kokoelmista löytyviä teoksia voit hakea aiheeseen liittyvillä hakusanoilla. Näitä voisivat ainakin olla "sörnäinen", "karjanhoito" ja "kartanoelämää". Tässä esimerkkinä kaksi mielenkiintoiselta vaikuttavaa teosta:

Kaunokirjallisista teksteistä mieleeni tulee Enni Mustosen Syrjästäkatsoja-sarja.

Korvaamaton antologia on Yrjö A. Jäntin toimittama Suomen sana (WSOY 1963-1967). Tämä suurteos sisältää suuren määrän sellaisia kirjoituksia, joista voisi olla hyötyä tietokirjasi suhteen. Suosittelen varaamaan ensin teoksen hakemisto-osan (osa 24).

Uusi nainen -lehti on luettavissa tilauksesta Kansalliskirjaston lukusalissa: https://www.finna.fi/Record/fikka.3426199