Mikä Kaari Utrion historiallinen romaani kertoo Tuomarinkylän kartanoon ja/tai Helsingin pitäjän kirkonkylän alueeseen liittyvistä tapahtumista?

Kysytty

Mikä Kaari Utrion historiallinen romaani kertoo Tuomarinkylän kartanoon ja/tai Helsingin pitäjän kirkonkylän alueeseen liittyvistä tapahtumista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kävin pikalukien lävitse kaikki Kaari Utrion historialliset romaanit sekä niistä kirjoitetut tutkimukset, mutta en löytänyt teosta, jonka keskeiset tapahtumat sijoittuisivat mainitulle alueelle. Romaanissa Ruma kreivitär (ilm.2002) kuvataan Helsinkiä ja uusmaalaista kartanokulttuuria, tapahtumat sijoittuvat kuitenkin Espooseen, nykyisen Kilon ja Leppävaaran seuduille. Utrion Helsinkiin sijoittuvissa romaaneissa vieraillaan usein myös lukuisissa lähiympäristön kartanoissa. On mahdollista, että niiden joukossa olisi ollut jokin Helsingin pitäjän kirkollakin sijaitseva, mutta se olisi jäänyt minulta selaillessani huomaamatta.

Kaari Utrion romaanien keskeiset tapahtumat sijoittuvat ainakin seuraaville paikkakunnille: Helsinki, Porvoo, Espoo, Someron ja Tammelan seutu, Turku, Viipuri ja muu Karjala sekä Vanajan seutu.

Tuomarinkylän kartanon historia ulottuu 1500 -luvulle, joten mikäli muistikuvasi on oikea, kuvaus löytyisi luultavasti romaanista, joka kuvaa tämän jälkeistä aikaa.

0 ääntä

Kommentit

Olisiko Pirjo Tuomisen Mariaana?

Pirjo Tuomisen Kaarina, Vantaan tytär sijoittuu Tuomarinkylän kartanoon

Pirjo Tuominen: Mariaana, Vantaan tytär (toisella kustantajalla pelkkä Mariaana ilman Vantaata). Joissakin kirjastoissa on "Tuomarinkylän kartano" sisällytetty kirjan luettelointitietoihin.
https://helmet.finna.fi/Record/helmet.1557349?sid=4306714902

Kaarina, Vantaan tytär -nimistä teosta ei löydy Pirjo Tuomista esittelevältä Wikipedia-sivulta, ei myöskään finna.fi:stä kenenkään muunkaan tekemänä. Tuomisen teosluettelossa Kaarina sisältyy nimikkeeseen Kaarina Hannuntytär, mutta se ei sijoittune kysymyksessä mainitulle alueelle.
https://www.finna.fi/Record/lumme.1429542?sid=4306952511

Kirjastonhoitaja on ottanut kunnioitettavan laajan urakan käydessään läpi toisen kirjailijan laajaa tuotantoa ja siihen kohdistuvaa tutkimusta.