Otsikko
Liisa etsimässä mustaa härkää

Kysytty

Hei
Kenen kirjoittama satu on Liisa etsimässä mustaa härkää? Tietoni mukaan olisi julkaistu 40-luvulla kansakoulun lukukirjassa tms. Nyt jo edesmennyt äitini muisti sadun ulkoa vielä vanhoilla päivillään. Teksti oli kuulemma kansakoulun oppikirjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liisa etsimässä mustaa härkää on Maria Jotunin kirjoittama satu. Se sisältyy ainakin Valistuksen vuonna 1922 julkaisemaan oppikirjaan Koulutyössä : yläkansakoulun I:n ja II:n luokan lukukirja, josta 30-luvun loppuun mennessä otettiin toistakymmentä painosta. 1930- ja 40-lukujen taitteessa kirjaa uudistettiin jonkin verran ja osa teksteistä korvattiin toisilla. Liisa etsimässä mustaa härkää oli yksi tässä vaiheessa poistetusta 32 tekstistä. Kirjan vuosina 1922-38 ilmestyneistä painoksista se kuitenkin löytyy.