Keitä olivat saamelaisia muinoin piinanneet tsuudit? Tarkoittiko nimitys ketä tahansa idästä tullutta pahaa ihmistä, vai oliko kyseessä joku etninen tms…

Kysytty

Keitä olivat saamelaisia muinoin piinanneet tsuudit? Tarkoittiko nimitys ketä tahansa idästä tullutta pahaa ihmistä, vai oliko kyseessä joku etninen tms. tietty ryhmä? (Venäjällähän kaikkia itämerensuomalaisia kutsutaan tsuudeiksi, mutta saamelaisten vihollistsuudeihin lukeutui ilmeisesti myös venäläisiä ainakin joskus?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksiselitteitä vastausta keitä tsuudit (pohjoissaameksi yks. èuhti, mon. èuðit) olivat on vaikea antaa. Tsuudeista kertovat lähteet ovat melko ristiriitaisia ja osin historialliseen materiaaliin on sekoittunut kertomusperinnettä.

Saamelaisessa kertomusperinteessä tsuudit ovat väkivaltaisia vainolaisia, jotka eivät puhuneet ymmärrettävää kieltä ja jotka kiertelivät Saamemaata ryöstellen ja tappaen ihmisiä. Lähes kaikki saamelaisryhmillä on tsuudi-hahmo kertomaperinteessään, mutta hahmojen rooli vaihtelee hieman alueiden välillä. Varsinkin lapsille kerrotussa perinteessä vahva aspekti on tsuudien yksinkertaisuus ja ahneus, heitä nokkela saamelainen pystyi huijaamaan tai he saattoivat sortua itsestään omaan tyhmyyteensä. Muillakin kansoilla Skandinaviasta Uralille, on kertomuksia tsuudeista, mutta hahmon rooli kertomuksissa on hyvinkin erilainen, esimerkiksi komeilla tsuudi on ollut myös muinainen komilainen sankari, pakana, tai maahisen kaltainen olento ja norjalaisessa perinteessä tsuudi on yleisnimitys kaikille itäisille ryöstelijöille.

Kuinka vahva historiallinen tausta tsuudi-kertomuksilla on ja ketä historialliset tsuudit olivat, on jo moniselkoisempi kysymys. Wikipedian mukaan tsuudi-sanaa käytetään kolmessa yhteydessä. Toisaalta tsuudit ovat venäläisissä kronikoissa ja kansanlauluissa, sekä saamelaisten, komien ja udmurttien kansanperinteessä esiintyvä kadonnut kansa, joka on asunut Pohjois-Venäjällä. Nimitystä on myös käytetty joistakin esihistoriallisista kulttuureista ja myös joistakin historiallisista vepsäläisistä ja pohjoisvenäläisistä kansoista, ja jopa yleisnimityksenä itämerensuomalaisista kansoista. Lisäksi vuonna 2002 Venäjän federaatio, otti nimityksen uudelleen käyttöön ja tsuudeiksi rekisteröityi pieniä kyläyhteisöjä Arkangelin alueelta.

Tsuudeja tutkineen Roald Larsenin mukaan tsuudit olivat kansa, jotka asuivat Venäjän läntisimmissä osissa, Murmanskin ja Arkangelin alueilla. Larsenin mukaan Kuolan niemimaan kolttasaamelaisten perinteessä tsuudit olivat väkivaltaisia ryöväreitä, mutta venäläisten tietojen mukaan taas alueella asunut kansa. Larsenin mukaan tsuudit elivät pääasiallisesti pyyntielinkeinoilla, heillä oli karjaa, poroja ja he kalastivat. Tsuudit myös elivät rauhanomaista rinnakkaiseloa muiden alueen kansojen kanssa. Larsen vertaakin tsuudeja viikinkeihin, jotka olivat peruslähtökohdiltaan rauhallista kansaa, mutta joista osa, ensisijaisesti miehet, olivat sotureita, jotka tekivät ryöstöretkiä. Larsen myös ajoittaa tsuudit viikinkien kanssa samanaikaiseksi ilmiöksi. Slaavilaisten kansojen levitessä Luoteis-Venäjälle tsuudit katoavat, Larsenin mukaan he sulautuivat osaksi valtaväestöä eivätkä enää pitäneet itseään erillisenä kansana. Lisää tietoja Larsenin tutkimuksista saa hänen kirjastaan I tsjudenes fotspor, joka ilmestyi vuonna 2007.

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entäs taipalentakaiset tsuudit?

Tämmöinen kylä löytyy argangelin alueelta. Verhjaja toiman alueelta. Kovasti rakennukset muistuttaa karjalaisten taloja. Tsudinovo kuvat alhaalla.
https://mapio.net/a/105469508/?lang=fi

Eli kylä löytyy Pinega joen varrelta. Pienempien kylien nimet joen varrelta näkee hyvin zoomaamalla Google Eartin kautta. Yläjuoksulta löytyy Hyvin Suomalais-Ugrilaisilta kuulostavia kyliä Lambas. Karjalan kielellä lammas, Vatuga, Chudinovo, jonka talojen päätykoristeet hyvin Karjalaistyylistä. Lavela kylä, Jurola, Sojala, Lisäksi joen niemiä, joiden lopussa (nem) Kielitieteilijä löytäisi varmaan paljon muutakin. Vähän syrjempää joesta löytyi Korvala kylä.

Kyllä tsuudeilla saamelaisissa tarinoissa tarkoitetaan saamelais alueelle ajan laskun ensimmäisellä vuosituhannella tunkeutuneita suomalaisia, virolaisia, vepsiä, karjalaisia, bjarmeja ehkä komeja eli ylipäätään viron ja läntisen volgan seudulta tulleita maan viljelys uudisasukkaita.
Noin koko suomi etelää myöten oli saamelais väestöä ajanlaskun alussa.
Tsuudi tarkoittaa ryöstelijöitä ja vieraita vihollisia saamelaisille.
Komit ovat tsuudien siis bjarmien jälkeläisiä varmaan osittain itse siksi heille tsuudi merkitsee esi isä kansaa. Olen jostain lukenut että komit ovat kahden kansan sekoitus. Jonkin ehkä saamelaista vastaavan porukan pohjoisempana ja volgalta tulleiden tunkeilijoiden.
Jotain vanhoja komi kuvia katsellessa tullut "neljäntuulen" hattu päisiä komeja vastaan. Onkohan nykyiset komit sittenkin kaikkien itäisimpien saamelaisten ja tsuudi tunkeilijoiden risteymä vähän niinkuin jos saamelaiset olisi kadonnut assimiloitumalla suomalaisiin. Komit tunnetusti ajoivat läntiset mansit itään.
No suomalaiset ei itseään tsuudeiksi kutsu sen mahdollisten negatiivisten merkityksien takia kun suomalainen ei vielä 2022 vuonnakaan pysty myöntämään tunkeutuneensa aika röyhkeästi ja ahneesti metsästäjä keräilijä kansan maille maan viljelyksineen tuhoten edellisen väestön elin keinon.
Veikkaan että saamelaisia oli idässä kuolankin takana. He katosivat bjarmien toimesta.
Bjarmit katosivat myöhemmin slaavien tullessa venäjälle.
Veikkaan siis että saamelaisten ja hanti/mansi kansan alueen välillä on ollut heitä vastaava luonnosta elävä kansa joka kadonnut bjarmien/komien toimesta.

Terve. Tsuudi on siis vanha Suomen sukuinen heimo. Venäjän kielessä tosi vanha nimetys käsittääkseni kaikista suomensukuisista kansoista p.l saamelaiset ja joidenkin mielestä karjalaiset. Viron ja Venäjän rajalla sijaitseva Peipsjärvi/ tsuudi-järvi venäjäksi tsudskoje ozero. Nykyinen länsi-venäjällä n.s halvehtiva sana Chuhna/ Tsuhna juuri siitä heimosta peräisin, vaikka toki ei tässä mitään halvehtivaa ole, vaan tarkoittaa ihan tiettyä kansaa. Eli vähän niin kuin "Ryssä" nimetys slaavilaisista, joka omaa "Rus"-juuren.