Käyttävätkö sienet ravinnokseen vain vettä ja happea?

Kysytty

Käyttävätkö sienet ravinnokseen vain vettä ja happea?

Vastaus

Vastattu

Sienet ovat symbioottisia eliöitä, jotka auttavat muita lajeja, usein puita, saamaan vettä maaperästä. Vastineeksi ne saavat puulta itselleen tärkeitä ravintoaineita sekä hiilidioksidia, jota ne eivät itse tuota. Sienet tarvitsevat vettä ja happea myös itse, mutta se ei suinkaan riitä niille.

Sienet eivät yhteytä, mutta useat lajit tarvitsevat happea soluhengitykseen, jonka avulla ne pilkkovat ravintoaineita itselleen sopivampaan muotoon. Jotkut sienet elävät hapettomissakin oloissa. Puilta ne saavat mm. erilaisia sokereita, joita tarvitaan itiöntuotantoon.

Lähteitä:

Solunetti: sienet

Viherympäristöliitto: Mitä puun juuristossa tapahtuu?

Yle: Tutkijat ovat paljastaneet sienten ja puiden kemiallisen kielen salaisen kaavan – sienisatoa voisi kasvattaa manipulaation avulla

Rihman kiertämät: kasvien ja sienten erottamaton elämä (Toim. Mauritz Vestberg ja Sari Timonen)

Sienten biologia (toim. Sari Timonen ja Jari Valkonen)