Onko olemassa meressä tai järvissä kasvavia sieniä?

Kysytty

Onko olemassa meressä tai järvissä kasvavia sieniä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sieniä kasvaa lähes kaikkialla, myös veden alla. Sienieläinten (Porifera) pääjakso esimerkiksi käsittää tuhansia pääosin merissä elävää lajia. Osa sienieläimistä elää myös makeassa vedessä.

Sienieläinten pääjaksoon kuuluu kolme luokkaa (Sarveispiisienet, Lasisienet, Kalkkisienet). Joissakin luokitteluissa Homoscleromorpha lasketaan omaksi luokakseen. Sarveispiisienten luokkaan kuuluvista lajeista tavataan Suomessa esimerkiksi järvisientä (Spongilla lacustris) ja murtovesisientä (Ephydatia fluviatilis).

Tunnetuin sienieläin lienee sarveispiisieniin kuuluva pesusieni.

3 ääntä

Kommentit

Onko joku sienitauti ? Järven pohjassa olevan kiven pinnassa on kuin "ilmakuplia".