Otsikko
Käytin opinnäytetyössä A4 piirrosta, jossa on tekijän signeeraus (etukirjaimet ja vuosi). Oppilaitos osti tämän piirroksen tätä varten. Tämä piirros tuli…

Kysytty

Käytin opinnäytetyössä A4 piirrosta, jossa on tekijän signeeraus (etukirjaimet ja vuosi). Oppilaitos osti tämän piirroksen tätä varten. Tämä piirros tuli sähköisessä muodossa opinnäytetyöhön julkaistuna ilman viitettä erikseen tekijän koko nimeen. Riittääkö tämä signeeraus piirroksessa, vai olisiko tarvinnut erikseen mainita tekijän nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vakiintuneen hyvän tavan mukaista on tällaisissa tapauksissa mainita selkeästi, kenen piirroksesta on kysymys. Jos kyse on vain nimen etukirjaimista ja vuosiluvusta, tätä ei voi pitää riittävänä informaationa eli kyllä olisi ollut syytä erikseen avata opinnäytteen lukijalle, kuka nimikirjainten takana on. Käyttö oli laillista, mutta ei siis aivan "hyvän tavan mukaista".

Heikki Poroila