Sairaalatilojen tilaluettelo

Kysytty

Sairaalatilojen tilaluettelo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyy yksittäisten terveydenhuoltolaitosten tilaluetteloja. Pohois-Karjalan keskussairaalan omaa tilaluetteloa kannattaa kysyä joko k.o. sairaalan tieteellisestä kirjastosta http://www.pkshp.fi/tieteellinen_kirjasto/paasivu.html tai hallinnosta.

Haagan terveysaseman hankesuunnitelma, jossa on yksityiskohtainen tilaluettelo löytyy osoitteesta http://www.hel2.fi/terveyskeskus/hela/Terveyslautakunta_2003/Esityslist… .

Kurjenlinnan sairaalan tilaluettelo on osoitteessa (liite) http://www05.turku.fi/ah/tervi/2005/1019014x/1249454.htm

Terveystieteiden MEDIC tietokannasta löytyi kolme sairaaloiden ilmanvaihtoa ja yksi tilasuunnittelua koskevaa viitettä:

Salumäki, Heikki, Sairaalatilojen uudistamisessa erityishuomio hankesuunnitteluun. (Sairaala 2001 ; 63(10):42-44)

Vännilä, P., Sairaalaympäristö vaatii ilmastoinnilta toimintavarmuutta (Sairaala 1998 ; 9-10 vol.60 ss.36-38)

Reijula, Kari, Sairaaloiden kunto ja ilmanvaihto : selvityshenkilön raportti. (Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita. No 3, 2005) Helsinki : Sosiaali- ja terveysministeriö, 2005

Honkaranta, R. - Reinikainen, E., Huolellisesti suunniteltu on puoliksi tehty sairaalan ilmanvaihtoa toteutettaessa. (Sairaala 1991 ; 10 vol. 53 s. 20-22)

Helin, H., Hygieniavaatimukset ohjaavat pitkälti sairaaloiden ilmanvaihtoratkaisuja. (Sairaala 1991 ; 10 vol. 53 s. 24-26)

Rakennustietokortiston kortti 96-10594 Terveyskeskukset ja terveysasemat sisältää tietoja terveyskeskussairaaloiden tilojen suunnittelusta, mutta tilaluetteloa siinä ei nähdäkseni ole.

Linda -tietokannasta löytyi muutamia hieman vanhempia sairaalatiloja koskevia julkaisuja

Tuomainen, Tarja, Sairaaloiden tilaluokitus ja sisäiset tilavuokrat. Tampere : Tampereen teknillinen korkeakoulu, 1995 (Tampereen teknillinen korkeakoulu, rakennustekniikan osasto, rakentamistalous, ISSN 0357-8879 ; 1995, 9)

Uusimpien yleissairaaloiden tilat ja toimintaluvut
Julkaistu: [Helsinki] : Sosiaali- ja terveyshallitus, 1991

Kannattaisi ehkä myös ottaa yhteyttä Stakesiin, jonka yhteystiedot ovat
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes
Lintulahdenkuja 4, PL 220, 00531 HELSINKI
Vaihde: (09) 39 671
Faksi: (09) 761 307
https://www.stakes.fi

tai

Sosiaali- ja terveysministeriön yleisneuvontaan http://www.stm.fi/Resource.phx/ytied/tiedu/tiedustelu.htx
tai sairaala-asiantuntijoihin
Jouko Isolauri (TRO) (09) 160 74194
Tuula Karhu (TRO) (09) 160 74354