Karjala-aiheinen muistoruno,luin jostain n. 1-2 vuotta sitten.

Kysytty

Karjala-aiheinen muistoruno,luin jostain n. 1-2 vuotta sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katselin karjalaisissa kotiseutulehdissä julkaistuja kuolinilmoituksia, ja yksi usein vastaan tullut muistoruno alkaa sanoilla "Kertokaa Karjalaan liitävät linnut". Runosta on vähän toisistaan poikkeavia versioita. Tekijää tälle runolle en ole nähnyt mainittavan.

Muitakin Karjala-aiheisia värssyjä käytetään. Niitä voi löytää esimerkiksi karjalaisten kotiseutulehtien kuolinilmoituksista. Useiden lehtien vanhoja numeroita on luettavissa näköislehtinä netissä. Valtakunnallinen Karjala-lehti on luettavissa pääkirjaston uutisalueella.

9 ääntä

Kommentit

Tämä runo on Juho Kurjen Kadonnut Karjalani. Runo löytyy mm. teoksesta Runon kultaista Karjalaa, julkaisija Karjalan liitto