Etsin lyriikkaa, joka toistuu hyvin usein kuolinilmoituksissa väitteellä, että teksti on Aki Sirkesalon. Värssy alkaa "Lähdit niin hiljaa, että aamu vain kuuli…

Kysytty

Etsin lyriikkaa, joka toistuu hyvin usein kuolinilmoituksissa väitteellä, että teksti on Aki Sirkesalon. Värssy alkaa "Lähdit niin hiljaa, että aamu vain kuuli". Tällaista tekstinpätkää en ole löytänyt mistään Sirkesalon biisistä. Onko teksti todella hänen vai aivan jonkun muun?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en onnistunut löytämään mitään luotettavaa lähdettä, joka osoittaisi yhteyden Sirkesaloon.

Samasta runosta on kysytty Helsingin kaupunginkirjaston kysy.fi -palvelussa noin 15 vuotta sitten, tällöin runo oli löydetty harrastajarunoilijoiden rakkausrunot.fi-nettipalvelusta. Runoa ei löydy enää palvelusta, eikä alkuperää toki voi anonyymin nettirunon perusteella tietääkään.

http://www.kysy.fi/kysymys/kenen-runo-lahdit-niin-hiljaa-etta-aamu-vain-kuuli-sylissaan-matkalle.

Samankaltainen muistoruno ”Lähdit niin hiljaa, vain taivas sen kuuli ja matkaan sinut saattoi lempeä tuuli.”  löytyy useista korteista ja adresseista Nina Ramstadiuksen nimellä. Sirkesalo-yhteys on harmillisesti yhä mysteeri, ellei vaikkapa jollain palvelun lukijoista löydy parempaa tietoa asiasta.

3 ääntä

Kommentit

Lähdit niin hiljaa että aamu vain kuuli...... Tämä on Marja Salmelan tekstiä, mutta toistuvasti siihen alle on laitettu se Aki Sirkesalon tekemäksi, mikä ei pidä paikkaansa. Marja Salmela on tehnyt tämän elokuussa 2002 peräkkäisinä päivinä kuolleiden isoisiensaä muistoksi. Ja se on ollut lehdessä näistä toisen
papan kuolinilmoituksessa silloin. Marja Salmela on tehnyt gradun Aki Sirkesalon lyriikasta opiskellessaan musiikin opettajaksi. Aki Sirkesalo on menehtynyt Thaimaassa tsunamissa kaksi vuotta myöhemmin. Toistuvasti lehtien kuolinilmoituksessa on väärä tekijännimi tälle muistovärssylle.

Tämä on minulla varma tieto oikeasta tekijästä, koska Marja Salmela on lähisukulainen. Toivoisin todellakin että tätä käytettäesesä kuolimoituksissa alettaisiin viimeeinkin käyttämään oikeaa tekijännimeä, eikä Aki Sirkesalo joka on väärin oikeaa tekijää kohtaan.