Kansalaisuskonto Yhdysvalloissa: mitä se on tai mitä sillä tarkoitetaan?

Kysytty

Kansalaisuskonto Yhdysvalloissa: mitä se on tai mitä sillä tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu

Kansalaisuskonnolla voidaan tarkoittaa useita eri asioita, ks. määritelmät Wikipediassa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisuskonto

Kansalaisuskontoa käsitellään myös mm. teoksessa Uskontososilologia (Eetos, 2018).

Eräs tulkinta Yhdysvaltojen tilanteesta löytyy Jan Hanskan artikkelista "Profeetallinen politiikka - Tarinoita menneestä kulta-ajasta ja vielä loistavammasta tulevaisuudesta" (Politiikka : Valtiotieteellisen yhdistyksen julkaisu. - Helsinki : Valtiotieteellinen yhdistys. - 50 (2008) : 3, 2. artikkeli. Ilmestynyt myös verkossa: http://elektra.helsinki.fi/se/p/politiikka/50/3/profeeta.pdf ) Hanskan mukaan "Sekulaarisen ja isänmaallisen uskon kohteille annetaan juutalaiskristillisen uskon kohteita vastaava arvo". Kansalaisuskontoon liitetään sellaiset asiat kuin demokratia, amerikkalainen elämäntapa, perustajaisät ja isänmaallisuus, joista puhutaan ja jotka koetaan ikään kuin kyseessä olisivat uskontoon liittyvät asiat.