Kannattaako saunassa heittää kiukaan kiville kylmää vai kuumaa vettä, jotta saisi makoisammat löylyt?

Kysytty

Kannattaako saunassa heittää kiukaan kiville kylmää vai kuumaa vettä, jotta saisi makoisammat löylyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa saunomisen auktoriteettina voidaan pitää Suomen Sauna-seuraa, joka julkaisee Sauna-lehteä. Kannattaa varmaan käydä sen osoitteessa http://www.sauna.fi, josta löytyy paljon linkkejä. - Löylyveden lämmön vaikutus saunan makoisuuteen on ehkä jonkin verran makuasia. Erkki Helamaan vuonna 1999 ilmestyneessä kirjassa Kiuas saunan sydän sanotaan: "Lämmin löylyvesi, mieluimmin lähes kiehuva, säästää kiukaan tulikuumia kiviä ennenaikaiselta rapautumiselta." Kirjoissa jatetään yleensä löylynheittoveden lämpötilasuositus kertomatta.