Otsikko
Kaikille, minä kysyin voiko kunniapuheenjohtajaksi nimetty henkilö toimia saman yhdistyksen hallituksessa jäsenenä tai puheenjohtajana vai estääkö…

Kysytty

Hei kaikille, minä kysyin voiko kunniapuheenjohtajaksi nimetty henkilö toimia saman yhdistyksen hallituksessa jäsenenä tai puheenjohtajana vai estääkö kunniapuheenjohtajan titteli tämän?????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kari Loimun teoksessa ”Yhdistyksen ABC – opas suomalaiseen yhdistystoimintaan” (2015) kerrotaan seuraavasti yhdistyksen puheenjohtajan tehtävien lainsäädännöstä:

”Puheenjohtajan tehtäväksi on laissa määrätty vain yhdistyksen nimenkirjoitus (ellei säännöissä ole muuta määrätty) sekä yhdistysrekisteriin tehtävän perus- ja muutosilmoituksen allekirjoittaminen. Säännöissä puheenjohtajalle voidaan määrätä muitakin tehtäviä.”

Kunniapuheenjohtajan tehtävistä ja oikeuksista vastattiin aikaisemmin seuraavasti:

”Kunniapuheenjohtajuudessa pääpaino taitaa olla sanassa kunnia. Kunniapuheenjohtajaksi voidaan nimittää pitkään ja ansiokkaasti yhdistyksen hyväksi toiminut henkilö. Tietoja tehtävistä ei oikein löydy. Laki ei sano asiasta mitään, maininnat kunniapuheenjohtajasta ja -jäsenistä on yleensä kirjattu yhdistyksen omiin sääntöihin. Kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus, järjestöstä riippuen yleensä äänioikeuskin. Velvollisuuksia yhdistystä kohtaan arvosta ei yleensä seuraa. Yhdistyksen jäsenmaksusta vapautuminen lienee ainoa sääntöihin kirjattu materiaalinen etu.”

Kunniapuheenjohtajan tehtäviä ei ole kirjattu yhdistyslakiin, vaan yhdistys sopii itse säännöissään oikeudet ja tehtävät. Onko asiasta kirjattu mitään oman yhdistyksenne sääntöihin? Onko teidän mahdollista neuvotella asiasta oman yhdistyksenne kanssa?

Yhdistyslakia voi tarkastella oikeusministeriön ilmaiselta Finlex-sivustolta:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503?search%5Btype%5D=pi…

Jos haluatte vielä varmistaa asian, sitä on mahdollista kysyä ilmaisessa ”Kysy lakimieheltä” palvelussa:

http://www.minilex.fi/kysy-lakimiehelt%C3%A4