Otsikko
Olen kirjoittamassa käsikirjoitusta arkipäivän vallankäyttöä käsittelevään soveltavaan teatteriesitykseen. Tarvitsisin taustamateriaalia aiheesta. Arkipäivän…

Kysytty

Olen kirjoittamassa käsikirjoitusta arkipäivän vallankäyttöä käsittelevään soveltavaan teatteriesitykseen. Tarvitsisin taustamateriaalia aiheesta. Arkipäivän vallankäytöllä tarkoita sitä, että me käytämme kaiken aikaa vuorovaikutustilanteissa valtaa tiedostamattamme tai tiedostaen. Tällaisesta toiminnasta hyvä esimerkki on Simo Routarinteen status-käsitteet hänen kirjassaan: Valta ja vuorovaikutus

Vastaus

Vastattu

Seuraavassa lista kirjallisuudesta, joka käsittelee tavalla tai toisella vallankäyttöä ja vuorovaikutusta erilaisissa sosiaalisissa asemissa:

Stern, Robin: Manipulaatiosokeus : huomaa harhauttajat ja saa takaisin oman elämäsi hallinta. 2019

Leppä, Asta: Sävyttömät sanat : kun vastakkainasettelut saivat vallan. 2019

Huhtasaari, Saara: Manipuloiva kieli : uuden ajan subkonteksti. 2018

Rosenberg, Marshall B.: Rakentava ja myötäelävä vuorovaikutus : Nonviolent communication NVC. 2019

Gjerstad, Eevastiina: Näin vaikutat : vaikuttamisen psykologia arjessa ja työssä. 2015

Gjerstad, Eevastiina: Kuka on kukkulan kuningas? : lasten ja aikuisten valtasuhteet kasvun tukena. 2015

Kuusela, Sari: Valta ja vuorovaikutus johtamisessa. 2010

Linkki verkkoaineistoon Valta ja vuorovaikutus johtamisessa (tuni.fi)

Väitöskirja

Jabe, Marjatta; Kuusela, Sari: Hyvä paha valta. 2013

Reenkola, Elina: Äidin valta ja voima. 2012

Hellsten, Tommy: Vanhemmuus - vastuullista vallankäyttöä. 1999

Aikio, Samuli: Viisi näkökulmaa valtaan : sosiaalityön taustalla olevien valtakäsitysten teoreettista pohdintaa. 2017

Linkki verkkoaineistoon  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-018-0

Järvinen, Katriina: Kaikella kunnioituksella : irtiottoja vanhempien vallasta. 2016

Laurila, Anja: Äiti ja tytär : vallan ja rakkauden kehissä. 1996

Arnkil, Tom Erik ; Seikkula, Jaakko: "Nehän kuunteli meitä!" : dialogeja monissa suhteissa. 2014

Myllärniemi, Jorma: Miksi mies pelkää naista? : ja mitä siitä seuraa. 2017

Erikson, Thomas: Psykopaatit ympärilläni : kuinka tunnistaa ja välttää manipulointi. 2018.

Cialdini, Robert B: Vaikutusvalta : suostuttelun psykologiaa. 2011

Klit, Jesper: Läpilyönti : 7 konstia kasvattaa henkilökohtaista vaikutusvaltaa. 2013

Apo, Satu: Itkua ikä kaikki? : kirjoituksia naisesta, vallasta ja väkivallasta. 2002

Nylund, Daniel: Uhriutumisen kulttuuri : valta ja vastuu. 2019

Kolbe, Laura: Yläluokka - olemisen sietämätön vaikeus. 2014

Kettu, Katja ; Petäjäjärvi, Krista: Pimppini on valloillaan : naisiin kohdistuva seksuaalinen vallankäyttö. 2012

Malinen, Vuokko ; Alkio, Paula: Paripsykoterapia ja parisuhteen kätketyt mahdollisuudet. 2010

Poutala, Markku: Opettajan valta ja vastuu. 2010

Pietikäinen, Petteri: Valta Suomessa. 2010

Lappalainen, Hanna ; Sorjonen, Marja-Leena ; Vilkuna, Maria: Kielellä on merkitystä : näkökulmia kielipolitiikkaan. 2010

Heikkinen, Vesa: Kielen voima. 2007

Greene, Robert Valta : vallankäytön 48 lakia. 2009

Reunanen, Jyrki: Tieto, tahto ja valta : tahdonmuodostuksen menetelmä. 2000

Jokinen, Arto: Panssaroitu maskuliinisuus : mies, väkivalta ja kulttuuri. 2000

Ruostetsaari, Ilkka: Valta muutoksessa. 2003

Laasanen, Henry: Naisten seksuaalinen valta. 2008

Lönnqvist, Bo: Vaatteiden valtapeli : näkymättömän kulttuurianatomia. 2008

Ollila, Maija-Riitta: Persoonan valta.  2005

Nuutinen, Pirjo: Lapsesta subjektiksi: tutkimus vallasta ja kasvatuksesta. 1994. Väitöskirja

Butler, Judith: Hankala sukupuoli : feminismi ja identiteetin kumous. 2006

Solnit, Rebecca: Miehet selittävät minulle asioita. 2019

Poutala, Markku: Opettajan valta ja vastuu. 2010

Notko, Marianne: Väkivalta, vallankäyttö ja vahingoittuminen naisten perhesuhteissa. 2011

 Linkki verkkoaineistoon JYX - Väkivalta, vallankäyttö ja vahingoittuminen naisten perhesuhteissa (jyu.fi)

Väitöskirja

Miettinen, Sami ; Torkki, Juhana: Neuvotteluvalta : miten tulen huippuneuvottelijaksi? 2008

Manninen, Sari: Poikien respektiresurssit ja paikkaansa hakeva maskuliinisuus

Julkaisussa: Nuorisotutkimus 28 (2010) : 1, s. 21-38

Nuorisotutkimus 28(2010) : 1, s.25-38, 99

Linkki verkkoaineistoon http://elektra.helsinki.fi/oa/0780-0886/2010/1/poikienr.pdf

Parvinen, Petri: Vaikuttaminen ja manipulointi. 2020

Huuki, Tuija: Koulupoikien statustyö väkivallan ja välittämisen valokiilassa. 2010

Linkki verkkoaineistoon http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263613/isbn9789514263613.pdf

Väitöskirja