Kaikenlaista tietoa Medeiasta ja sen erityisestä yhteydestä -jos sellainen on- mediaan.

Kysytty

Kaikenlaista tietoa Medeiasta ja sen erityisestä yhteydestä -jos sellainen on- mediaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensinnäkin on valitettavasti todettava, että Medeia-nimi ja media-sana eivät ole kielellisesti yhteydessä
toisiinsa: media on latinan sanan "medium"(=keskikohta, välittäjä, tiedonvälittäjä) monikkomuoto. Medeia taas oli kreikkalaisessa mytologiassa Kolkhiksen kuninkaan Aieteen tytär ja kuuluisa noita, joka taikakeinoillaan auttoi Iasonia ryöstämään kultaisen taljan ja pakenemaan. Medeian tarinastakaan ei ole helppo löytää tekijöitä, jotka yhdistäisivät sen media-käsitteeseen, ellei tällaiseksi koeta hänen rooliaan välittäjänä isänsä ja Iasonin välillä.

Tarkempaa tietoa Medeian tarinasta löytyy kaikista antiikin mytologian hakuteoksista ja yleisesityksistä, esim. HENRIKSON, Alf: Antiikin tarinoita; LINDSKOG, Claes: Kreikkalaisia jumalaistaruja ja -satuja; CASTREN, Paavo: Antiikin käsikirja (saatavuustiedot aineistohaku Plussasta). Jos haluat tutustua aiheeseen myös englanniksi, voit hyödyntää WWW:n mytologia-aineistoa, esim. osoitteessa
http://www.hsa.brown.edu/~maicar/Medea.html ja perehtyä asiaa syvällisemmin käsitteleviin teoksiin, esim. MCDERMOTT, Emily: Euripides' Medea, the incarnation of disorder (1989) tai PUCCI, Pietro: The violence of pity in Euripides' Medea (1980) (molemmat saatavilla Helsingin yliopiston kirjastosta, valitettavasti eivät kaupunginkirjastosta). Hyödyllistä voisi olla myös Euripideen näytelmän lukeminen!